جایگاه شرکت تک عضو در حقوق ایران و اتحادیه اروپا

چکیده:
تشکیل شرکت با عضو واحد با وجود پذیرش در اغلب نظام های حقوقی معاصر و مزایایی که همراه دارد، در قوانین ایران پیش بینی نشده است؛ البته در لایحه تجارت مصوب 1391 کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به امکان تشکیل شرکت با مسئولیت محدود به صورت تک عضو در ماده 479 اشاره شده است. شرکت تک عضو به منزله تاسیس حقوقی جدید پس از تصویب دوازدهمین دستورالعمل شماره (667) 21 دسامبر 1989 جامعه اروپایی، وارد نظام حقوقی کشورهای عضو جامعه اروپا شد. این دستورالعمل مربوط به نسل سوم از دستورالعمل های راجع به شرکت هاست؛ دستورالعمل های نسل اول و دوم در پی ایجاد سطح بالایی از هماهنگی بین مقررات راجع به شرکت ها بودند. انگلستان تحت تاثیر این دستورالعمل در سال 1992 این نهاد را با عنوان «شرکت های خصوصی با مسئولیت محدود یک نفره» به رسمیت شناخت و با وجود فقدان نص قانونی در زمینه شرکت ها ی تک عضو در ایران، مسائلی از قبیل ملی یا مصادره شدن بعضی از شرکت ها و تملک تمام سرمایه آن ها از سوی دولت به منزله شخصیت واحد، همچنین تشکیل برخی شرکت های با عضو واحد در خارج از قلمرو نظام حقوقی ایران که متقاضی ثبت شرکت خود در ایران اند، ردپاهایی از شرکت های تک عضو در صحنه تجارت ایران مشاهده می شود. در مقاله حاضر در کنار مطالعات تطبیقی به مطالعه شرکت با عضو واحد پرداخته و نگاهی بر لایحه تجارت مصوب 1391 کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی می شود، همچنین تبیین می شود که امکان تشکیل شرکت با عضو واحد در نظام حقوقی ایران از منظر تحلیلی ممکن و مطلوب خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
571 تا 587
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!