برآورد هزینه تلفات ترافیکی در ایران براساس رویکرد ارزش گذاری مشروط

چکیده:
در این مطالعه، رویکرد تمایل به پرداخت با استفاده از الگوی مطالعات انجام شده در کشورهای توسعه یافته به کار گرفته شده است. روش تمایل به پرداخت، ارزش عمر را برحسب مقادیری می سنجد که مردم برای کاهش ریسک تهدیدکننده جان خود، تمایل به پرداخت آن دارند. این مطالعه با هدف بررسی امکان به کارگیری روش تمایل به پرداخت و طراحی پرسش نامه مربوط به آن در ایران انجام شده است. دو روش قابل استفاده در رویکرد تمایل به پرداخت شامل ترجیح آشکار و ترجیح بیانی می شود. از بین این دو روش، روش آشکار از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و در آن با استفاده از پرسش نامه به طور مستقیم یا غیرمستقیم در مورد درک ایمنی افراد سوال می شود. استفاده از ارزش گذاری مشروط یک شیوه شناخته شده برای برآورد تمایل به پرداخت بوده و در این مطالعه از پرسش نامه های «انتها باز» استفاده شده است. برای این منظور تعداد نمونه برابر با 400 نفر در نظر گرفته شده و دو روش مصاحبه حضوری و تماس تلفنی به کار گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که با جمع بندی کل اقلام هزینه با روش سرمایه انسانی، بار اقتصادی ناشی از تلفات ترافیکی در ایران در سال 1390 بیش از 111 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. با تنزیل مقدار تمایل به پرداخت در سال 1392 (معادل 5/2 میلیارد ریال برای هر فرد) به 1390 با استفاده از نرخ تورم متوسط، مقدار این هزینه برابر با 7/1 میلیارد ریال برای هر فرد در سال 1390 محاسبه می شود. مقدار 53 درصدی اضافه هزینه براساس رویکرد تمایل به پرداخت نسبت به روش سرمایه انسانی بسیار شبیه به نتایج مطالعات بین المللی از جمله اداره زیرساخت، حمل ونقل و اقتصاد منطقه-ای در استرالیا است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1750247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!