تاثیر مصرف حاد مقادیر مختلف کافئین بر زمان رسیدن به واماندگی، سطوح استراحتی و پاسخ-های عوامل همودینامیک در مردان جوان ورزشکار

پیام:
چکیده:
مقدمه
کافئین یک محرک فیزیولوژیکی پرمصرف در سراسر جهان است که از طریق منابع طبیعی مانند قهوه و چای و منابعی که در حال حاضر به صورت نوشیدنی های انرژی زا و مکمل های غذایی در بازار عرضه می شوند، دریافت می گردد. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر مقادیر مختلف کافئین (دوزهای mg/kg 2/5 و mg/kg5) بر زمان رسیدن به واماندگی، سطوح استراحتی و پاسخ های قلبی- عروقی در مردان ورزشکار انجام شد.
روش کار
هشت دانشجوی پسر ورزشکار به طور هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در یک طرح متقاطع در سه حالت کنترل، دوز mg/kg 2/5 کافئین و دوز mg/kg5 کافئین قرار گرفتند. پروتکل ورزشی شامل دویدن وامانده ساز (با استفاده از آزمون بروس) روی نوار گردان بود. فشار خون، ضربان قلب و شاخص اکسیژن مصرفی میوکارد، در سه مرحله (قبل، یک ساعت پس از مصرف کافئین و بلافاصله پس از رسیدن به واماندگی) اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو- ویلک، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر (در سطح معنی داری 0/05) و آزمون تعقیبی بونفرونی (در سطح معنی داری 0/0167) تحلیل شدند.
یافته ها
داده ها نشان دادند که مصرف هر دو دوز (mg/kg 2/5 و mg/kg5) کافئین موجب افزایش معنادار زمان رسیدن به واماندگی شد (0/016>P). به علاوه، مصرف دوز mg/kg 5 کافئین باعث افزایش معنادار فشار خون سیستولی و شاخص اکسیژن مصرفی در حالت استراحت، ضربان قلب، فشار خون سیستولی و شاخص اکسیژن مصرفی در حالت بلافاصله پس از رسیدن به واماندگی شد (0/016>P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد، مردان ورزشکار برای بهبود زمان رسیدن به واماندگی می توانند از دوز پایین کافئین (mg/kg2/5) به جای دوزهای بالاتر(mg/kg5) آن، بدون اثرات جانبی مخرب قلبی- عروقی در زمان یک ساعت قبل از فعالیت ورزشی سود ببرند. برای نتیجه گیری قطعی مطالعات بیشتری ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1750926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!