بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب زنان مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان پذیرش و تعهد، یکی از درمان های موج سوم در زمینه درمان اختلالات خلقی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب زنان مبتلا به سرطان پستان شهر اهواز بود.
روش کار
این مطالعه، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود، نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس از میان زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به بخش کلینیکال انکولوژی بیمارستان گلستان اهواز که شیمی درمانی آن ها به اتمام رسیده بود؛ در سال 1394 انتخاب و به طور تصادفی، به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت درمان گروهی پذیرش و تعهد قرار گرفتند. گروه کنترل، هیچگونه درمانی دریافت نکرد. در پایان داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج ارزیابی های پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نشان داد که میانگین نمرات افسردگی به ترتیب (19/27، 16/13، 15/53) و میانگین نمرات اضطراب به ترتیب (35/20، 29/20، 28/13)، در گروه مداخله به صورت معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود و این کاهش به صورت معناداری در مدت پیگیری دو ماهه ادامه داشت. همچنین نتایج تحلیل واریانس مکرر برای متغیر افسردگی و اضطراب 0/05>P را نشان داد. بنابراین درمان گروهی پذیرش و تعهد برکاهش افسردگی و اضطراب زنان مبتلا به سرطان پستان موثر بود.
نتیجه گیری
نتایج، بر اهمیت کاربرد این مداخلات در افسردگی و اضطراب افراد مبتلا به بیماری سرطان پستان و ارائه افقهای جدید در مداخلات بالینی به شیوه روان شناختی این بیماران تأکید دارد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1750928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!