تاثیر فعالیت های جسمانی بر کیفیت زندگی، امید و رضایت از زندگی سالمندان شهر ایلام

چکیده:
مقدمه
دوران سالمندی یکی از مهمترین تغییرات در زندگی افراد به شمار می رود و به نظر می رسد که فعالیت بدنی یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت همه ابعاد زندگی این دوران است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیر فعالیت های جسمانی بر کیفیت زندگی، امید و رضایت از زندگی سالمندان شهر ایلام با استفاده از روش تحلیل مسیر می باشد.
روش
این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان 60 سال و بالاتر شهر ایلام می باشد که تعداد 200 نفر(144 مرد و 56 زن) از آنها به روش طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد بین المللی فعالیت جسمانی (IPAQ)، کیفیت زندگی (SF-36)، رضایت از زندگی (SWLS) و مقیاس امید (AHS) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از 22 SPSS و 20 AMOS استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که فعالیت جسمانی با ضریب مسیر 34/0 بر بعد جسمانی کیفیت زندگی، با ضریب مسیر 30/0 بر بعد روانی کیفیت زندگی، با ضریب مسیر 30/0 بر امید و با ضریب مسیر 25/0 بر رضایت از زندگی اثر گذار است. همچنین امید با ضریب مسیر 23/0 بر رضایت از زندگی اثرگذار است.
نتیجه گیری
فعالیت های بدنی ویژه سالمندان بر کیفیت، امید و رضایت از زندگی سالمندان اثرگذار است؛ بنابراین اجرای برنامه های ورزشی منظم در مراکز مراقبتی سالمندان و پارک ها می تواند به عنوان روشی جهت ارتقاء سلامت و بهبود زندگی سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1751171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!