ارزیابی کارایی الگوریتم کلونی زنبور مصنوعی در حل مسائل بهینه سازی ترکیبی

چکیده:
بهینه سازی، ابزاری قدرتمند برای کاهش هزینه های غیرضروری در مسائل اجرایی است. از آنجایی که مسائل بهینه سازی ترکیبی مانند: مسئله ی فروشنده ی دوره گرد )T S P( و انواع مسائل مسیریابی وسیله ی نقلیه )V R P( از نوع N P-h a r d هستند، توصیه های تخصصی مبتنی بر حل آن ها توسط الگوریتم های فراابتکاری است. در نوشتار حاضر، مطالعه یی تفصیلی بر پیشینه ی به کارگیری الگوریتم کلونی زنبور صورت گرفته است. نتایج مطالعات پیشین، حاکی از توانایی قابل توجه الگوریتم مذکور در بهبود پاسخ های مسائل مختلف است. در تکمیل موارد بیان شده، نتایج مدل سازی الگوریتم کلونی زنبور مصنوعی با به کارگیری عملگرهای بهبوددهنده برای ارتقاء کارکرد الگوریتم، در قالب 2 مسئله ی فروشنده ی دوره گرد و مسیریابی وسیله ی نقلیه توسط نویسندگان نیز تاییدی بر ایده ی مطرح شده است. به طوری که نتایج اجرای الگوریتم بر مسائل نمونه ی معتبر، نشان از بهبود در پاسخ های 2 مسئله ی مذکور دارد، که این امر گواهی بر تولید پاسخ های با کیفیت با استفاده از الگوریتم کلونی زنبور برای حل مسائل پیچیده و عملکرد موفق آن در قیاس با سایر الگوریتم های جمعیت محور در بهبود نتایج است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1753818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!