مطالعه اثر دمای بازپخت بر ویژگی های ساختاری و مغناطیسی نانوذرات فریت Ni0.3Fe0.7Fe2O4

نویسنده:
پیام:
چکیده:
در این پژوهش نانوذرات فریت نیکل- کادمیوم با فرمول Ni0/3Cd0/7Fe2O4 به روش سل- ژل خود احتراقی ساخته شد. به منظور بررسی اثر اندازه ذرات بر ویژگی های فیزیکی، پودرهای ساخته شده در دماهای 350، 400، 450 و 500 درجه سانتی گراد به مدت 3 ساعت بازپخت شده و ویژگی های ساختاری، مورفولوژیکی و مغناطیسی آنها با آنالیز پراش پرتوی ایکس، میکروسکوپالکترونی روبشی، مغناطش سنج نمونه ارتعاشی و پذیرفتاری مغناطیسی متناوب مورد مطالعه قرار گرفتند. آنالیز پراش پرتوی ایکس بر روی نمونه ها نشان داد که نمونه های ساخته شده ساختار اسپینلی دارند و اندازه بلورک ها با استفاده از معادله شرر بین 17- 35 نانومتر برآورد شد که با تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی نیز هم خوانی داشت. نتایج اندازه گیری مغناطش نشان داد که با افزایش اندازه ذرات، مغناطش و میدان وادارندگی افزایش می یابد. با استفاده از اندازه گیری پذیرفتاری مغناطیسی متناوب از نمونه ها و آنالیز آنها به کمک سه مدل نیل- براون، وگل- فالچر و توان دینامیکی بحرانی نشان داده شد که نمونه های بازپخت شده در دماهای 350 و 400 درجه سانتی گراد در دمای اتاق رفتار ابرپارامغناطیس و در دماهای پایین رفتار شیشه ابراسپینی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
387 تا 396
لینک کوتاه:
magiran.com/p1753943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!