روایت شناسی یا تحلیل گفتمان

چکیده:
این مقاله مروری است بر کتاب درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی نوشته حسین صافی پیرلوجه. کتاب با نقد ساخت گرایی سوسوری و نگاه های ذات گرایانه و جوهرگرایانه به معنا که رویکردی بسیار شایع در ایران نسبت به فهم تن است شروع می شود. این نوع نگاه به خصوص در نقد ادبی و نقد داستان در ایران بسیار رایج است. صافی به تدریج روی روایت پژوهی متمرکز می شود و به نقد برداشت سنتی به مفهوم ادبیت می پردازد. سپس به تفصیل ساختارشناسی روایت در سطح داستان و گفتمان را با استفاده از نظریات روایت شناسان مطرح تشریح می کند. درنهایت با رجوع به نظریات بارت و انواع رمزگان فرهنگی نشان می دهد که چگونه این رمزگان ها خوانش را محدود و مقید به بافت فرهنگی و اجتماعی می کنند. این کتاب به خوبی نظریات روایت شناسی را با اشارات مکرر و کافی به قطعات داستانی و ادبی فارسی می شکافد و در این راه دست به معادل سازی هایی پسندیده برای برخی اصطلاحات تخصصی این حوزه می زند. اما درعین حال، صافی از نثری سنگین و پیچیده در نگارش بهره می گیرد که حتی برخی خوانندگان متخصص و نیمه متخصص این حوزه را نیز با دشواری مواجه می کند. عنوان کتاب نیز نامتناسب با محتوا برگزیده شده است و اثری از تحلیل گفتمان انتقادی در کتاب دیده نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1754044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!