بررسی عوامل موثر بر پیشگیری از سرقت جوانان تک والد

چکیده:
پژوهش حاضر با هدف «بررسی عوامل موثر بر پیشگیری از سرقت نوجوانان در خانواده های تک والد شهر کرمان انجام شد که در کانون اصلاح و تربیت کرمان دوره مجازات خود را می گذرانند. داده های این تحقیق با روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. با توجه به اینکه جامعه آماری سارقین در این مرکز طی سال های 1394-95 حدودا 120 بزهکار محاسبه شد یک نمونه 65 نفری که شامل تمامی سارقین پسر موجود در کانون اصلاح و تربیت کرمان به صورت تمام شماری (سرشماری) انجام شد که از آنها خواسته شد ضمن مصاحبه پرسشنامه پژوهش را تکمیل کنند. اعتبار تحقیق به شکل تجربی و پایایی گویه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و مقدار 78/0 بیانگر اطمینان از یافته های تحقیق دارد. فرضیات تحقیق در چارچوب نظریه پردازانی همچون میلر، مرتون و ساترلند آزمون شدند و جهت وارسی فرضیات از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون تک متغیره استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد، فرزندان ذکور در خانواده های تک والد احساس مسئولیت فزاینده در قبال تامین مخارج اعضای خانواده دارند و با توجه به ضعف در مکانیسم های کنترلی که غالبا ناشی از گسیختگی پیوندهای عاطفی خانواده است، کودکان از سوی والدین مسول تامین معاش خانواده می شوند و جواز هر نوع ارتباط با دوستان ناباب و رفتار ضد اجتماعی برای تحقق هدف خانواده را دارند. با توجه به یافته های این تحقیق پیشنهاد می شود، جهت بهره برداری از احساس مسئولیت فزاینده در این کودکان امکان کار سازماندهی شده برای این افراد در شبه خانواده ها ایجاد شود تا از احساسات آن ها در راستای تحقق اهداف فردی و اجتماعی استفاده شود و نرخ سرقت نوجوانان تک والد کاهش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1754689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!