پیاده سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی در سازمان های دریایی کشور (موردکاوی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان)

چکیده:
اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اصل از طرف مقام معظم رهبری مطرح و در محافل و سخنرانی های مختلفی از آن یادشده است. این تحقیق به وسیله ی پرسشنامه و با هدف بررسی پیاده سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی در سازمان های دریایی کشور انجام شده است. شاخص های پرسشنامه بر اساس شاخص های مطرح شده از طرف معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری بوده است. 33 شاخص پرسشنامه در قالب هفت رویکرد جهادی، انعطاف پذیری، فرصت سازی، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا مطرح شده است. روایی پرسشنامه از روش محتوا (سازه) مورد تائید قرار گرفت. پرسشنامه در مطالعه مقدماتی دارای پایایی با ضریب 958/0 بود. بر اساس جدول مورگان حداقل اندازه نمونه برابر 274 نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، رویکردهای جهادی، درون زا، برون گرا، انعطاف پذیری، فرصت سازی، مولد و پیشرو به عنوان رویکردهای مطرح در اقتصادی مقاومتی، تابه حال به صورت موثر و کارا، پیاده سازی و اجرا نشده است. بر اساس نتایج به دست آمده، جهت اجرا و پیاده سازی مناسب اقتصاد مقاومتی در سازمان های دریایی کشور می توان پیشنهاد هایی ارائه داد که عبارت اند از: مشوق های سازمانی برای اجراکنندگان طرح اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شود، نظام مالی سازمان همگام با طرح اقتصاد مقاومتی اصلاح گردد، زمینه های مبادلات علمی با کشورهای همسایه ایجاد شود، دیپلماسی های لازم جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی انجام شود، خدمات متنوع تری به مشتریان خارجی ارائه شود، مزایایی اقتصاد مقاومتی به صورت واضح و روشن برای کارکنان سازمان تبیین شود، برنامه ریزی های لازم برای پساتحریم در نظر گرفته شود و مدیریت مخاطرات اقتصادی در شرایط بحرانی به صورت هدفمند فعالیت داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 82
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.