مقایسه سطح شفقت به خود و دلبستگی به خدا در زنان زندانی با سابقه مجرمیت منکراتی و زنان غیر زندانی(مطالعه مورد شاهدی شهر تهران)

چکیده:
مقدمه
زنان زندانی بخش کوچک اما رو به افزایشی از جامعه هستند که توجه به مسائل روان شناختی و اجتماعی آنها حائز اهمیت است.
هدف
مطالعه حاضر، با هدف مقایسه سطح شفقت به خود و دلبستگی به خدا در زنان زندانی با سابقه مجرمیت منکراتی و زنان غیر زندانی شهر تهران در سال 1395 انجام شد.
روش
روش این پژوهش مورد شاهدی می باشد. جامعه آماری پژوهش به دو بخش تقسیم شده است. جامعه آماری زنان زندانی که کلیه زنان زندانی در بند نسوان زندان های شهر تهران با سابقه مجرمیت منکراتی در سال 1395 بودند. جامعه زنان غیرزندانی شامل کلیه زنان مراجعه کننده به پارکها، مراکز خرید و مراکز تفریحی وابسته به شهرداری بودند که از نظر سن، وضعیت تاهل، و میزان تحصیلات با گروه زنان زندانی همتاسازی گروهی شدند. از میان آنها، 60 نفر زنان زندانی در بند نسوان زندان های شهر تهران و 60 نفر زنان غیر زندانی در سال 1395، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از آزمودنی ها خواسته شد تا پرسشنامه شفقت به خود و دلبستگی به خدا را تکمیل نمایند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل برای مقایسه دو گروه استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که، میانگین نمرات گروه زنان زندانی و زنان غیر زندانی در متغیر شفقت به خود و تمامی مولفه های آن (مهربانی به خود، قضاوت کردن درباره خود، اشتراک انسانی، انزوا، ذهن اگاهی، همانند سازی افراطی) تفاوت معناداری (p<0/001) داشت. در گروه زنان غیر زندانی میزان شفقت به خود جز مولفه های انزوا و همانند سازی افراطی، بیشتر از گروه زنان زندانی بود. همچنین مشخص شد که میانگین نمرات دو گروه در متغیر دلبستگی به خدا و مولفه های آن(ارتباط با خدا، توکل، اعتماد در برابر عدم اعتماد و توجه به خدا) تفاوت معناداری (P<0/001)داشت. به این صورت که میانگین نمرات گروه زنان زندانی در این متغیر و مولفه های آن، کمتر از میانگین نمرات زنان غیر زندانی است.
نتیجه گیری
نتیجه این پژوهش آشکار ساخت که، سطح شفقت به خود و دلبستگی به خدا در زنان زندانی با سابقه مجرمیت منکراتی جز مولفه های انزوا و همانندسازی افراطی، کمتر از زنان غیر زندانی است. پرداختن به این متغیرهای روان شناختی بیانگر آن است که شفقت به خود و دلبستگی به خدا از افراد در برابر شرایط پر تنش و مشکلات زندگی، پیشگیری از وقوع جرم و بزه می تواند به عنوان سپری محافظ عمل کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!