بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به سه درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهر یزد بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت

چکیده:
رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت هست با توجه به اجرایی شدن برنامه طرح تحول نظام سلامت باهدف ارائه خدمات مطلوب به بیماران، توجه به رضایتمندی بیماران از اجرایی شدن این طرح، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
•مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به سه درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهریزد بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام گرفته است.
•این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی در سال1394 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به سه درمانگاه شهریزد بودند که حداقل یک بار قبل از اجرای طرح تحول(بازه زمانی 92-89) و مجددا در نیمه اول سال94به درمانگاه مراجعه داشته اند. 1760 بیمار به نسبت سهم هر درمانگاه به روش تصادفی چندمرحله ای و با مراجعه مستمر انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شد.
•طی پژوهش انجام شده 1/52%مراجعه کنندگان بیماران بومی و 9/47% غیربومی بودند. به طورکلی میانگین رضایت کلی بیماران مراجعه کننده به کلینیک های مربوطه از وضعیت درمانگاه ها 1/78% مطلوب، 7/15% متوسط و2/6% ناراضی بود. در نهایت 3/96% از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه ها اعلام کردند که به دلیل وجود پزشکان مجرب، کیفیت بالای خدمات و هزینه درمانی کم مجددا این درمانگاه ها را انتخاب می کنند.
نتیجه گیری
با توجه به رضایتمندی خوب بیماران از درمانگاه ها به دلیل افزایش امکانات و مزایای که طی اجرایی شدن طرح تحول برای بیماران در درمانگاها فراهم شده و نیز افزایش حضور بیماران غیربومی دراستان یزد به نظر می رسد در سالهای آینده بیماران بیشتری به کلینیک های مربوطه مراجعه داشته باشند بنابراین پیشنهاد می گردد مدیران درمانگاه ها و مسئولین محترم برنامه های جامعی را درجهت ماندگاری و افزایش رضایت مراجعه کنندگان تدوین و زمینه را برای توریست درمانی مهیا نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!