پیش بینی کننده های خودمراقبتی در زنان باردار برپایه آمیزه الگوی باور بهداشتی و پشتیبانی اجتماعی

چکیده:
مقدمه
پیامدهای ناپسند بارداری مانند سقط جنین، مرده زایی، تولد زودرس،... به سبب ناتوانی در خودمراقبتی دوران بارداری است. عوامل فردی و اجتماعی گوناگون بر خودمراقبتی زنان باردار تاثیر گذار است.
هدف
بکارگیری روش واکاوی مسیر برای تعیین پیش بینی کننده های خودمراقبتی دوران بارداری بر اساس آمیزه الگو باور بهداشتی و پشتیبانی اجتماعی.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 215 زن باردار منطقه بلوچستان به روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای در برگیرنده متغیرهای الگو باور بهداشتی و سازه پشتیبانی اجتماعی از تئوری شناختی اجتماعی بندورا بود. واکاوی داده ها با آمار توصیفی، همبستگی و رگرسیون خطی و نرم افزار SPSS نسخه18 انجام شد.
نتایج
خودکارآمدی، شدت و حساسیت درک شده به طور مستقیم بر خودمراقبتی موثر است. متغیر پشتیبانی اجتماعی از راه تاثیر بر خودکارآمدی، حساسیت و شدت درک شده به صورت غیر مستقیم بر خودمراقبتی تاثیر گذار بوده و با اثر کلی 6/46% به عنوان نیرومند ترین پیش بینی کننده خودمراقبتی شناخته شد. در این پژوهش بین حساسیت (598/0r=)، شدت (726/0r=)، سود (348/0r=)، خودکارآمدی (824/=0r) و پشتیبانی اجتماعی(745/=0r) با خودمراقبتی ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0p<). بین باز دارنده های درک شده با خودمراقبتی ارتباط وارونه دیده شد (685/0-r= و05/0p<).
نتیجه گیری
الگو آمیزه ا ی با پافشاری بر پشتیبانی اجتماعی و خودکارآمدی می تواند به عنوان چارچوبی در نمودارسازی پا درمیانی آموزشی در راستای پیشرفت خودمراقبتی بکار برده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!