مقایسه اثر افشره هیدروالکلی پسته کوهی (Pistacia Atlantica Kurdica) و داروی فلووکسامین بر افسردگی ناشی از استرس بی حرکتی در موش صحرایی نر

چکیده:
مقدمه
امروزه استفاده از فراورده های گیاهی به عنوان مکمل یا جانشین داروهای شیمیایی در پیشگیری یا درمان برخی اختلال های روانی با عوارض جانبی و هزینه درمانی کم، رواج یافته است.
هدف
مقایسه اثر داروی فلووکسامین با افشره پسته کوهی بر اختلال افسردگی و تغییر بافت هیپوکمپ ناشی از القای استرس بی حرکتی در موش های صحرایی نر.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی30 راس موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار با میانگین وزنی 175 گرم به 5 گروه شش تایی تقسیم شدند. القای استرس بی حرکتی با رسترینر انجام شد. در این آزمایش تیمار موش ها در مدت سه هفته با افشره هیدروالکلی پسته کوهی با غلظت mg/kg400 و داروی فلووکسامین با غلظت mg/kg120 از راه گاواژ انجام شد و افسردگی جانوران با آزمون آویزان ماندن دم بررسی شد. همچنین، میزان مالون دی آلدهید و آنزیم کاتالاز در بافت هموژنه هیپوکمپ و سطوح کورتیکوسترون و قند در سرم خون اندازه گیری شد. واکاوی داده ها با نرم افزار SPSSآزمون آنالیز واریانس یک طرفه و پس آزمون تعقیبی توکی انجام شد.
نتایج
افزایش معنی دار زمان بی حرکتی، مالون دی آلدهید، کورتیکوسترون، قند خون و کاهش آنزیم کاتالاز و آسیب بافت هیپوکمپ در گروه شاهد دیده شد. در حالی که کاهش معنی دار در زمان بی حرکتی و افزایش فعالیت کاتالاز و کاهش قندخون، کورتیکوسترون و مالون دی آلدهید و آسیب ندیدن در بافت هیپوکمپ گروه تیمار شده با افشره پسته کوهی بوجود آمد. همچنین در گروه تیمار شده با فلووکسامین به تنهایی یا مصرف هم زمان با افشره پسته کوهی افزایش زمان بی حرکتی، کاهش مالون دی آلدهید، کورتیکوسترون و فعالیت کاتالاز نشان داده شد. همچنین، مصرف همزمان دارو با افشره گیاهی سبب کاهش معنی دار سطح قند خون شد.
نتیجه گیری
افشره هیدروالکلی پسته کوهی یا داروی فلووکسامین افزون بر کاهش افسردگی القاء شده با استرس بی حرکتی باعث بهبود شرایط آنتی اکسیدانی در بافت هیپوکمپ در گروه تیمار شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!