ارزیابی عملکرد و نیاز آبی ذرت دانه ای در واکنش به تغییر تاریخ کشت تحت شرایط تغییر اقلیم در استان کرمانشاه

چکیده:
به منظور بررسی عملکرد و نیاز آبی ذرت دانه ای در تاریخ کشت های مختلف تحت دو سناریوی انتشار گازهای گلخانه ای در سه شهرستان استان کرمانشاه (کرمانشاه، کنگاور و اسلام آباد غرب )، از مدل APSIM و برای پیش بینی پارامترهای اقلیمی نیز از روش ارایه شده توسط AgMIP استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که از دلایل افت شدید عملکرد می توان به افزایش دما در طول فصل رشد (7/15 درصد)، کاهش طول فصل رشد (7/4 درصد) و احتمالا برخورد زمان گل دهی با وقوع دماهای آستانه اشاره کرد. نیاز آبی ذرت نیز در همه مناطق، سناریوها و تاریخ های کاشت به طور میانگین 14 درصد نسبت به دوره پایه افزایش خواهد یافت که از دلایل این امر می توان به افزایش دما (7/15 درصد) اشاره نمود. در تاریخ کاشت مرسوم (15 اردیبهشت) در مناطق مورد بررسی، نیاز آبی ذرت تحت هر دو سناریو 12 درصد نسبت به دوره پایه افزایش نشان داد، در حالی که در تاریخ کاشت های زودتر و دیرتر نیاز آبی ذرت به ترتیب 15 و 7 درصد افزایش یافت. با توجه به بارش تجمعی بیشتر در طول فصل رشد (27/54 میلی متر) در کشت های زودهنگام (16 فروردین و 31 فروردین) و همچنین افت عملکرد کمتر در مقایسه با دیگر تاریخ های کشت (56 درصد)، می توان از کشت زودهنگام به عنوان راهکار سازگاری برای استفاده از بارش های فصلی و دستیابی به عملکرد قابل قبول استفاده کرد. نتایج نشان داد در بین مناطق مورد مطالعه، مناسب ترین منطقه کشت ذرت از نظر عملکرد دانه و نیاز آبیاری اسلام آباد غرب (8/4221 کیلوگرم در هکتار) و کرمانشاه (2/1489 میلی متر) بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!