پیش بینی گشتاور چرخشی موردنیاز برای انجام عملیات حفاری انحرافی در لایه های سنگی با استفاده از ترکیب شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر جغرافیای زیستی

چکیده:
امروزه عملیات حفاری انحرافی به طور گسترده ای در انواع شرایط زمین شناسی به کار می رود، اما استفاده بهینه از این فناوری در شرایط سنگی و سخت به دانش و تجربه بالای مهندسی نیاز دارد. مقدار گشتاور چرخشی یکی از پارامترهای بسیار مهمی است که باید برای انجام عملیات حفاری انحرافی پیش بینی شود. در این پژوهش جهت ارائه راهکار جدید برای پیش بینی گشتاور چرخشی موردنیاز برای انجام عملیات حفاری انحرافی در لایه های سنگی از روش ترکیب شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر جغرافیای زیستی استفاده شده است. درواقع برای بهینه سازی وزن های شبکه عصبی مصنوعی و بالا بردن توانایی های شبکه از الگوریتم مبتنی بر جغرافیای زیستی بهره گرفته شده است. هم چنین از نیروی محوری، سرعت چرخش مته، طول رشته حفاری، تغییر زاویه کلی گمانه، قطر iامین برقو، سرعت جریان گل و ویسکوزیته گل حفاری به عنوان پارامترهای ورودی مدل برای پیش بینی گشتاور چرخشی استفاده شده است. برای ارزیابی توانایی مدل در پیش بینی گشتاور چرخشی، از داده های پروژه انتقال گاز طبیعی غرب به شرق چین استفاده شده است. تعداد کل داده ها در این پروژه 84 داده است که از این تعداد به طور تصادفی، 75 درصد داده ها برای آموزش مدل و 25 درصد داده ها برای آزمون مدل استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر آن است که مدل پیشنهادی می تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مدلسازی مسائل حفاری انحرافی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!