آسیب شناسی «روایت ذهنی» در نخستین نمونه «تک گویی درونی» داستان فارسی: داستان کوتاه «فردا» از صادق هدایت

نویسنده:
چکیده:
روایت ذهنی یکی از شیوه های رایج روایت در داستان مدرنیستی است که نویسنده آن، شخصیت را در کانون داستان قرار می دهد و تمام داستان را، به مثابه عرضه گاه مستقیم جریان ذهن و اندیشه شخصیت - در مرحله پیش از گفتار، یا در مرحله گفتار - می نویسد. چنین رویکردی به روایت، طبیعتا، نظام زیبایی شناختی و معرفت شناختی نوینی را ایجاب می کند و نویسنده روایت ذهنی برای دست یابی به آن نظام، هم زمان، پنج مولفه «زمان» «مکان» «پیرنگ» «شخصیت پردازی» و «صدای راوی» را در ساخت و پرداختی مدرنیستی و ذهنی عرضه می کند. کیفیت پردازش این مولفه ها علاوه بر آنکه سازنده صورت و ساختار اثر است، آشکارکننده مبانی معرفتی نویسنده آن نیز هست؛ چراکه هدف غایی در روایت ذهنی، عرضه دغدغه های ذهنی شخصیت مسئله دار و نمایش محدودیت شناختی و ادراکی او است. هدایت که در سه قطره خون (1311) و بوف کور (1315) خود را به عنوان پایه گذار مدرنیسم ادبی در داستان ایرانی شناسانده بود، بعدها در داستان کوتاه «فردا» (1325) آگاهانه کوشید روایتی ذهنی خلق کند و پایه گذار این شیوه در داستان فارسی هم باشد.او برای نخستین بار در داستان فارسی، تک گویی درونی دو شخصیت داستان (مهدی و غلام) را در کنار هم قرار می دهد و در زمانی ذهنی، به طور مستقیم جریان ذهن و اندیشه آن دو را عرضه می کند. در مقاله حاضر، بر پایه چارچوب نظری فوق، به تحلیل روایت ذهنی در داستان کوتاه «فردا» پرداخته ایم و کوشیده ایم با نگاهی انتقادی، ضعف و قوت روایت ذهنی این اثر را در دو حوزه صورت و محتوا نشان دهیم تا میزان توفیق هدایت در این شیوه روایت معلوم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!