پیش بینی ساعتی و روزانه ارتفاع موج دریا در منطقه چابهار

چکیده:
امواج ناشی از باد به دلیل انرژی و تاثیر زیاد بر فعالیت‏های دریایی، اهمیت زیادی دارند. با توجه به اثرگذاری امواج دریا بر فعالیت‏های دریایی، تاثیر عوامل مختلف بر این متغیر در منطقه‏ چابهار بررسی شد. در این پژوهش از روش الگوریتم جست وجوی گرگ (WSA) برای پیش‏بینی ارتفاع موج در دو بازه زمانی ساعتی و روزانه، استفاده ‏شده است. به این منظور از اطلاعات ارتفاع امواج طی سال‏های آماری 1386 تا 1390، برای پیش‏بینی روزانه و آمار ماه های بهمن و اسفند 1385 برای پیش‏بینی ساعتی استفاده شد. نتایج به دست آمده از الگوریتم WSA با نتایج الگوریتم‏های ژنتیک (GA) و جست وجوی هارمونی (HS) مقایسه شد. نتایج نشان داد الگوریتم جست وجوی گرگ در هر دو بازه ساعتی و روزانه عملکرد بهتری داشته است، به‏طوری ‏که ضریب تبیین (R2)، جذر میانگین مربعات خطا (RMSE)، شاخص توافق ویلموت (d) و میانگین قدر مطلق خطا (MAE) به‏ترتیب برابر 9497/0، 0704/0، 987/0 و 0483/0 برای پیش‏بینی ساعتی و 8558/0، 1742/0، 9599/0 و 1138/0 برای بازه روزانه به دست آمد. مقایسه نتایج به‏دست‏آمده، بیان کننده عملکرد مناسب الگوریتم جست وجوی گرگ در پیش‏بینی ارتفاع موج برای این منطقه بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1129 تا 1140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!