اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی

چکیده:
مقدمه
رفتار مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است. لذا، شناسایی عوامل موثر و پیش بینی کننده رفتار مراقبتی پرستاران در بیمارستان ها به عنوان سازمان های خدمت مدار بسیار حائز اهمیت است.
هدف
این پژوهش با هدف بررسی اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش ها
روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل علی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان های خصوصی شهر شیراز می باشد. گروه نمونه شامل 245 زن و 77 مرد، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش، چهار پرسشنامه سنجش رفتار اخلاقی بهشتی فر (2010)، رفتار مراقبتی وولف و همکاران(1994)، جواخلاقی ویکتورو کالن (1998)، وفاداری سازمانی الن و مایر (1990) بوده است که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نیز از شاخص های آمار استنباطی(ضرایب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر) به وسیله نرم افزار LISREL و SPSS استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد مولفه های رفتار اخلاقی از طریق واسطه گری جواخلاقی و وفاداری سازمانی بر رفتار مراقبتی پرستاران دارای اثر غیرمستقیم هستند. هیچ کدام از مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی مدیران به عنوان متغیرهای برونزای پژوهش (مسوولیت پذیری، رفتار عادلانه، امانت داری و گذشت) بر رفتار مراقبتی دارای اثر مستقیم نیستند. در بین مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی، مسوولیت پذیری بیشترین اثر غیرمستقیم بر رفتار مراقبتی دارد.
نتیجه گیری
مدیران بیمارستان ها به مولفه های رفتار اخلاقی و عمل به آنها به خصوص در بخش پرستاری اهمیت دهند تا با تحت تاثیر قرار دادن جواخلاقی حاکم بر بیمارستان ها و وفاداری سازمانی پرستاران، کیفیت رفتار مراقبتی آنها را از بیماران در جهت مثبت متحول سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!