اعتباریابی ابزار «ارتباط پزشک- پرستار» در بروز خطای دارویی پرستاران براساس الگوی ریزن

چکیده:
مقدمه
خطاهای پزشکی ازجمله خطاهای دارویی یکی از چالش برانگیزترین عوامل مرتبط با ایمنی بیمار در تمام کشورها است. در مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزن، ارتباط حرفه ای یکی از متغیرهای تاثیرگذار در وقوع خطاهای دارویی توسط پرستاران است.
هدف
بررسی روایی و پایایی ابزار ارتباط پزشک - پرستار در خطای دارویی پرستاران براساس الگوی خطای انسانی ریزن بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع روش شناسی است که برای تعیین روایی و پایایی ابزار ارتباط پزشک - پرستار (2003 Gittell) با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بعد از ترجمه ابزار مذکور براساس الگوی وایلد و همکاران (2005)، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و روایی صوری با نظر متخصصان پرستاری و پرستاران انجام شد. جامعه آماری، جهت پرستاران شاغل در بخش های مختلف مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که براساس معیارهای ورود به پژوهش، 150 نفر از آن ها به روش در دسترس انتخاب شدند، جهت بررسی همسانی درونی و ثبات ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی آزمون -پس آزمون و جهت روایی سازه از تحلیل عاملی استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین سن پرستاران 7/87±34/8 و اکثریت آن ها زن با میانگین سابقه کاری 6/80±10/10بودند. بعد تایید روایی صوری، تحلیل عاملی جهت روایی سازه و بررسی عامل ها نشان دهنده تک عاملی بودن (سرعت، دقت و مناسب بودن ارتباط) ابزار مذکور بود. ضریب آلفای محاسبه شده در این پژوهش (0/80=α) جهت همسانی نشان داد که این ابزار از پایایی بالایی برخوردار است و ضریب همبستگی آزمون -پس آزمون (0/74=ICC) نشان دهنده ثبات ابزار بود.
نتیجه گیری
مدیران پرستاری می توانند از ابزار فوق برای بررسی ارتباط بین حرفه ای پزشک و پرستار و در نهایت بهبود آن در سیستم های سلامتی استفاده نمایند. بدین ترتیب قادر خواهند بود که خطاهای داروی حاصل از ارتباط بین حرفه ای را کاهش دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!