تاثیر پاداش های مالی و غیرمالی بیمارستان در ایجاد جذابیت شغلی درک شده و عملکرد پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرستاران نقش بسیار مهمی در مراقبت و بهبود سلامت دارند. پاداش های مالی و غیرمالی از مهمترین جذب کننده های شغلی محسوب می شوند که عملکرد پرستاران را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر پاداش های مالی و غیرمالی بر جذابیت شغلی درک شده و عملکرد شغلی در پرستاران بخش های درمانی است.
مواد و روش ها
پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش پرستاران بیمارستان های شهر اهواز بودند. به منظور جمع آوری داده ها یک نمونه 199 نفره با استفاده از پرسشنامه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای دستیابی به اعتبار پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS22 و AMOS18 استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان می دهد مزایا نسبت به بعد دیگر پاداش مالی یعنی جبران خدمت، عملکرد و قدردانی نسبت به سایر ابعاد پاداش غیرمالی، تمایل به ماندن نسبت به سایر ابعاد جذابیت شغلی درک شده و بهبود کار نسبت به سایر ابعاد عملکرد شغلی وزن بیشتری دارند. همچنین پاداش های مالی و غیرمالی تاثیر معناداری بر جذابیت شغلی درک شده توسط پرستاران داشته از این طریق تاثیر معناداری بر عملکرد شغلی پرستاران دارند.
نتیجه گیری
استفاده از پاداش های مالی و غیرمالی نقش مهمی در جذابیت شغلی درک شده توسط پرستاران داشته و این امر منجر به افزایش عملکرد پرستاران نیز میشود. بنابراین مسئولان بیمارستان باید علاوه بر پاداش های مالی از پاداش های غیرمالی نیز در سیستم پاداش دهی استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!