مقایسه اثر دو دوره 4 و 8 هفته ای توانبخشی ورزشی قلب بر میزان ظرفیت ورزشی، اضطراب و افسردگی و کیفیت زندگی بیماران قلبی پر خطر، بعداز عمل بای پس عروق کرونر

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی و عروقی یکی از دلایل مرگ و میر در دنیاست، توانبخشی ورزشی قلب بخش اصلی پیشگیری ثانویه بیماران قلبی می‏باشد، اما فقدان تحقیقات در خصوص اثرات این برنامه بر بیماران قلبی پرخطر در ایران وجود دارد، لذا پژوهش حاضر دو دوره 4 و 8 هفته ای توانبخشی ورزشی بر بیماران قلبی پرخطر را برای اولین بار در ایران مورد بررسی قرار داده است.
روش بررسی
40 بیمار با میانگین سنی 09/6 ± 40/61 که جزء بیماران پرخطر بودند انتخاب شدند و در دو گروه توانبخشی 4 و 8 هفته قرار گرفتند. بیماران در ابتدا و انتهای دوره توانبخشی علاوه بر انجام تست ورزش، پرسشنامه کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی را تکمیل نمودند.
یافته ها
نتایج نشان داد پس از انجام تمرینات توانبخشی میانگین ظرفیت ورزشی، کیفیت زندگی و میزان اضطراب و افسردگی در دو گروه در مقایسه با قبل بهبود یافته است (05/0p≤) و میزان بهبودی در دو گروه تفاوت معنی داری داشت. به طوری که کیفیت زندگی (001/0>p)، ظرفیت ورزشی (001/0>p)، میزان اضطراب (008/0>p) و افسردگی بیماران (029/0>p) پس از پایان
8 هفته تمرینات توانبخشی در مقایسه با 4 هفته تفاوت معنی داری را نشان داد.
نتیجه گیری
براساس نتایج تحقیق حاضر برنامه توانبخشی ورزشی قلب اگرچه اثرات مثبت و موثری در همه ابعاد کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی و ظرفیت ورزشی بیماران قلبی پرخطر شرکت کننده در برنامه را نشان داد، لیکن میزان بهبودی و اثرات مثبت برنامه در بیماران شرکت کننده در 8 هفته برنامه توانبخشی بیشتر از میزان بهبودی در دوره 4 هفته ای بود. لذا توصیه می گردد بیماران قلبی پرخطر جهت بهره مندی از فواید و اثرات مثبت برنامه، در دوره های 8 هفته ای تحت برنامه جامع توانبخشی ورزشی قلب قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!