بررسی فنوتیپی و ژنوتیپی مقاومت به آنتی بیوتیک های وسیع الطیف در کوکسی های گرم مثبت جدا شده از ماهیان قزل آلای رنگین کمان در استان ایلام

چکیده:
استرپتوکوکوزیس(Streptococcosis( و لاکتوکوکوزیس (Lactococcusis) از جمله بیماری های باکتریایی ماهیان هستند که انواع مختلف ماهیان وحشی و پرورشی به ویژه قزل آلای رنگین کمان را به صورت انفرادی و همه گیر در معرض خطر قرار داده و خسارات اقتصادی قابل توجهی را به دنبال دارند. در تحقیق حاضر، تعداد 60 قطعه ماهی با علائم استرپتوکوکوزیس/ لاکتوکوکوزیس جمع آوری و از آن ها نمونه برداری و کشت میکروبی انجام شد. هویت باکتری های جداسازی شده با استفاده از روش های بیوشیمیایی تعیین و با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) تایید گردید. بدین منظور، تکثیر بخش هایی از ژن های tuf (کد کننده فاکتور امتداد Tu) جهت شناسایی جنس استرپتوکوکوس و 16S rRNA برای تعیین گونه استرپتوکوکوس اینیایی (Streptococcus iniae) و لاکتوکوکوس گارویه (Lactococcus garvieae) مورد استفاده قرار گرفت. آزمایشات مولکولی نشان داد که 90 جدایه متعلق به جنس استرپتوکوکوس بودند، که از میان آن ها 35 جدایه در آزمایش PCR، گونه استرپتوکوکوس اینیایی، 55 جدایه متعلق به گونه لاکتوکوکوس گارویه و 20 جدایه متعلق به جنس استافیلوکوکوس تشخیص داده شدند. در آزمون PCR با هدف تکثیر حضور ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک، از 39 مورد مقاومت فنوتیپی نسبت به استرپتومایسین، 30 مورد و از 26 مورد مقاومت فنوتیپی در برابر اریترومایسین 20 مورد، و از 35 مورد مقاومت فنوتیپی در برابر اکسی تتراسایکلین، 27 مورد تایید واقع شدند. این مطالعه علاوه بر معرفی عوامل باکتریایی بوجود آورنده عفونت های همه گیر در بین استخرهای پرورش قزل آلای منطقه، خطر استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها را که منجر به ایجاد کوکسی های مقاوم به درمان شده اند را نیز نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!