بررسی کارایی خاکستر و پودر پسماند های گلاب گیری در حذف رنگ راکتیو قرمز 198 از فاضلاب صنایع نساجی

چکیده:
زمینه و هدف
فاضلاب حاصل از کارخانجات و مراکز تولیدی به دلیل دارا بودن ترکیبات گوناگون روند تصفیه فاضلاب را پیچیده می کنند. در میان این صنایع، صنعت نساجی، خمیر کاغذسازی، غذایی، داروسازی و چرم سازی به علت مصرف انواع مختلفی از مواد شیمیایی رنگی، از جمله مهم ترین واردکنندگان آلاینده های رنگی به محیط زیست محسوب می شوند که آثار زیان باری بر محیط طبیعی بر جای می گذارد. هدف این مطالعه بررسی کارایی خاکستر و پودر پسماند های گلاب گیری در حذف رنگ راکتیو قرمز 198 از محلول های آبی است.
روش کار
در این مطالعه تجربی، بعد از تهیه جاذب پودر و خاکستر پسماند گلاب گیری، اثر پارامترهای مختلف بهره برداری از قبیل pH (10-3)، غلظت اولیه رنگ ( mg/L25، 50، 100 و 300)، زمان تماس (180-5 دقیقه) و دوز جاذب (g/100 ml 6/0 -05/0) مورد مطالعه قرار گرفت. در نهایت نتایج توسط مدل های سینتیک و ایزوترم تحلیل گردید.
یافته ها
در این پژوهش زمان تعادل پودر و خاکستر پسماند گلاب گیری به ترتیب 60 و 45 دقیقه به دست آمد. حداکثر کارایی جاذب پودر و خاکستر به ترتیب معادل 68 و 89 درصد، در pHمعادل 3، زمان تماس تعادلی و دوز جاذب g/100 ml 4/0 حاصل شد. مطالعات ایزوترم برای هر دو جاذب با مدل فروندلیخ مطابق بودند. معادلات سینتیکی نیز از مدل شبه درجه دوم بهتر پیروی می کردند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که پودر و خاکستر پسماندهای گلاب گیری می توانند در حذف رنگ راکتیو قرمز 198 موثر باشند و سبب افزایش قابل توجه در ظرفیت جذب شوند. بنابراین با توجه به منابع عظیم پسماندهای گلاب گیری در ایران، میتوان این منابع ارزان و در دسترس را در حذف آلاینده های رنگی از محیط های آبی مورد استفاده قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!