تحلیلی بر یک دهه تولید علم پژوهشگران ایرانی در سطح ملی

چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر تعیین سهم هریک از حوزه های علوم انسانی، پایه، فنی- مهندسی، کشاورزی، دام پزشکی و منابع طبیعی ایران در تولید مقالات منتشر شده در نشریات علمی ایران طی سال های 1380 تا 1390 است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع علم سنجی است و در آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه پژوهش کل مقالات نشریات حوزه های علوم انسانی، علوم پایه، فنی -مهندسی و کشاورزی، دام پزشکی و منابع طبیعی است که قبل از سال 1380 تا 1390 اعتبار علمی پژوهشی یا علمی ترویجی کسب کرده اند. فهرست این نشریات از طریق پایگاه استنادی علوم جهان اسلام،پایگاه مگ ایران و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی استخراج شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که حوزه علوم انسانی با تعداد 421 مجله و 44416 عنوان مقاله، بیشترین میزان تولید علمی را داشته است. همچنین این حوزه با داشتن هفده حوزه فرعی دارای بیشترین زیرحوزه بین حوزه های مورد مطالعه بوده است. در حوزه کشاورزی رشته زراعت، حوزه مهندسی شیمی و نفت و پلیمر و حوزه علوم پایه رشته زیست شناسی بیشترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داده اند. همچنین یافته ها نشان داد که متوسط نرخ رشد سالانه انتشارات حوزه علوم انسانی در طی سال های مورد بررسی، 2/26درصد، حوزه فنی مهندسی 89/5درصد، کشاورزی، دام پزشکی و منابع طبیعی 9/28درصد و حوزه علوم پایه 2/29درصد می باشد.
نتیجه گیری
رشد بیشتر تولیدات علمی در برخی از زیرحوزه های مورد بررسی می تواند نمایانگر نقاط قوت و توسعه علمی بیشتر این موارد در سطح ملی باشد و تداوم این وضعیت باید در صدر اولویت های توسعه علمی کشور قرار گیرد؛ از سوی دیگر، رشد اندک مقالات در برخی از زیرحوزه ها نیز باید در سیاست گذاری علمی کشور و راه اندازی نشریات علمی جدید و نیز در ترویج پژوهش های مربوط به این موضوعات بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به طورکلی رشد شتابان تولیدات علمی فارسی و لاتین نوید رسیدن به چشم انداز 1404 را می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!