ارزیابی کارایی ادارات کل امور مالیاتی استان های مختلف کشور و رتبه بندی آن ها: روش تحلیل پوششی داده ها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (DEA/AHP)

چکیده:
در این مقاله تلاش می شود تا با استفاده از مدل تلفیقی کمی و کیفی، کارایی ادارات کل امور مالیاتی استان های کشور ارزیابی و استان های کشور در بازه زمانی سال های 1389-1392 رتبه بندی شود. به همین منظور، ادارات کل امور مالیاتی هر استان واحد تصمیم گیرنده قلمداد می شوند که چندین نهاده و ستانده دارند. نخست، کارایی استان ها بر اساس تقسیم بندی آن ها به استان های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته به روش تحلیل پوششی داده ها محاسبه شده و مقادیر لازم برای کاراکردن استان های ناکارا پیشنهاد شده است. در ادامه برای رتبه بندی استان ها، از رویکرد مقایسه های زوجی در روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده می شود. ارائه رتبه بندی کامل ادارات کل امور مالیاتی تحت مطالعه و بهره گیری از مزایای هر دو نوع روش عینی و ذهنی رتبه بندی واحدهای تصمیم گیرنده از مزایای این الگوی پیشنهادی است. نتایج نشان می دهد که از بین استان های توسعه یافته، استان اصفهان در سال های 1389 و 1392 و استان مرکزی در سال های 1390 و 1391 دارای رتبه یک و در گروه استان های کمترتوسعه یافته، استان آذربایجان غربی در سال های 1389، 1390 و 1391 و استان کردستان در سال 1392 رتبه یک را داشته اند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
729 تا 750
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!