اندازه گیری میدان الکترومغناطیسی در نمایشگرها و پست های برق یک شرکت پخش فرآورده های نفتی در استان مازندران

چکیده:
زمینه و هدف
میدان الکترومغناطیسی از دو قسمت میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی و هر دوی آنها توسط جریان الکتریسیته تولید می شوند. مواجهه طولانی مدت با میدان های الکترومغناطیس اثرات زیان باری بر سلامت کارکنان در معرض دارد. استفاده از وسایل مولد امواج و اثراتی که این میدان ها می گذارند رو به گسترش است، لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی شدت میدان های الکترومغناطیس در بخش های اداری و پست برق یکی از پایانه های نفتی استان مازندران انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی شدت میدان های الکترومغناطیس ناشی از مانیتور و سرورهای کامپیوتر واحدهای مختلف و همچنین میدان های الکترومغناطیسی در پست های برق و دستگاه فتوکپی در 28 ایستگاه کاری با استفاده از دستگاه EMF MEASUREMENT اندازه گیری و با استانداردهای موجود ملی و بین المللی مقایسه شد. داده ها با استفاده از تست های آمار توصیفی و نرم افزار آماری20 SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین میدان الکتریکی اندازه گیری شده در تمام وسایل الکتریکی معادل m/v 44/4 و بیشترین و کمترین مقدار میدان الکتریکی اندازه گیری شده به ترتیب m/v 208 و 0/5 و مربوط به دستگاه تکثیر و ژنراتور برق بود. میانگین شدت میدان مغناطیسی در تمام ایستگاه ها mT 61/7×10-6 اندازه گیری شد. بیشترین شدت میدان مغناطیسی (mT 5×10-4) در تابلوی برق فشار قوی و کمترین آن ( mT0/2×10-6) مربوط به اتاق کنترل برق بود.
نتیجه گیری
شدت تمام میدان های الکتریکی و مغناطیسی اندازه گیری شده پایین تر از حدود استاندارد های ملی و بین المللی بود. با توجه به اینکه شدت میدان های الکتریکی و مغناطیسی مورد مطالعه از حدود توصیه شده ملی و بین المللی کمتر بود، احتمالا شاغلین با حدود ایمن میدان الکترومغناطیس در مواجهه هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!