بررسی اثر سطوح مختلف پودر ضایعات خرما بر عملکرد مرغ های تخم گذار

چکیده:
به ‏منظور بررسی ارزش غذایی پودر ضایعات خرما و تاثیر آن بر عملکرد و صفات کیفی تخم مرغ‏های تخم گذار لگهورن (های‏لاین W-36)، آزمایشی با 144 قطعه مرغ تخم گذار در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار و 4 تکرار انجام شد. مرغ‏ها به مدت شش هفته، جیره های حاوی سطوح مختلف پودر ضایعات خرما (صفر، 5، 10، 15، 20 و 25 درصد) را دریافت کردند. نتایج آزمایش نشان داد که انرژی خام، پروتئین خام، عصاره اتری، فیبر خام، کلسیم، خاکستر ضایعات خرما به ترتیب 4663 (کیلوکالری بر کیلوگرم ماده خشک)، 17/7 (درصد)، 45/11(درصد)، 64/30 (درصد)، 63/0 (درصد) و 06/2 (درصد) بود. استفاده از ضایعات خرما در جیره مرغ های تخم گذار تاثیر معنی داری بر وزن تخم مرغ، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل خوراک نداشت (05/0P). استفاده از ضایعات خرما در سطح 25 درصد سبب کاهش معنی دار واحد هاو نسبت به سطوح 5، 10 و 15 درصد جایگزینی شد (05/0>P). رنگ زرده تخم مرغ در سطوح 10 و 15 درصد جایگزینی به صورت معنی داری کمتر از مقدار مربوط به گروه شاهد شد (05/0>P). به طور کلی، نتایج این آزمایش نشان داد که با اضافه کردن سطوح 20 و 25 درصد ضایعات خرما به جیره غذایی، درصد تولید مرغ های تخم‏گذار بهبود می‏یابد و از نظر اقتصادی هزینه صرف شده برای تولید یک کیلوگرم تخم ‏مرغ به هنگام استفاده از سطوح بالای پودر ضایعات خرما قابل مقایسه با جیره های تجاری متداول است.
زبان:
فارسی
صفحات:
210 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!