بررسی اثر کمردرد بر استرس شغلی در کارکنان اداری

چکیده:
مقدمه و هدف
اختلالات اسکلتی- عضلانی در شغل های پراسترس، بسیار شایع می باشد. در افرادی که از این اختلالات رنج می برند، توانایی تصمیم گیری و حمایت اجتماعی ادراک شده در سطح پایین و نیازهای فیزیکی و روانی شغلی در سطح بالایی قرار دارد؛ بنابراین هدف از این مطالعه تعیین میزان استرس شغلی و بررسی اثر دردهای کمر و پشت بر سطح استرس شغلی می باشد.
روش کار
مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1395 بین 89 نفر از کارکنان اداره بنادر و دریانوردی آبادان که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. ابزار این پژوهش، پرسشنامه استرس شغلی ( HSE: Health and Safety Executive ) و دیاگرام ناراحتی بدن (BDC: Body Discomfort Chart) بود. سپس داده های جمع آور ی شده توسط نر م افزار آماری SPSS 18 و با کمک آمار ه های توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار ه های تحلیلی آزمون T تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
براساس یافته های این پژوهش، 50 درصد از نمونه ها، درد کمر و 31 درصد نیز درد پشت داشته اند. در مطالعه حاضر بیشترین میزان استرس در بعد نقش با 77 درصد و کمترین میزان نیز در بعد ارتباط با 32 / 2 درصد مشاهده شد. آزمون مقایس های T نشان داد که بین افرادی که درد کمر داشته اند و افراد بدون درد کمر، در خرده مقیاس حمایت همکار، نقش، ارتباط و تغییرات، اختلاف معناداری وجود داشت ( 05 / P<0).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، میزان درد کمر و استرس در کارکنان اداری بالا می باشد و کمردرد می تواند عاملی اثر گذار بر میزان استرس کارکنان اداری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!