الگوی مفهومی تسهیم دانش فردی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه اشاعه نوآوری ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
پیشرفت فناوری در دهه های اخیر، تحولاتی بسیار پدید آورده و منجر به افزایش خلاقیت افراد در سازمان ها شده است. نوآوری، به مثابه محصول خلاقیت کارکنان، از جمله مفاهیم مهمی است که در پیشبرد اهداف سازمان های امروزی به ویژه نیروی انتظامی و کسب مزیت رقابتی برای آن نقشی عمده ایفا می کند. بررسی نظریه اشاعه نوآوری ابزاری مناسب برای درک بهتر جایگاه فرد در افزایش خلاقیت و نوآوری است. با توجه به نقش مهم خلاقیت و نوآوری در تعالی سازمان ها و افزوده شدن آن به وظایف مدیران سازمانی، به ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که تعاملی بسیار با مردم دارد، کارکنان به مثابه مهم ترین عنصر تشکیل دهنده سازمان، باید بتوانند در جهت ترویج نوآوری و به اشتراک گذاری دانش خود در این زمینه فعالانه گام بردارند و سازمان را در ارتقا و گسترش نوآوری های بیشتر یاری رسانند. با در نظر گرفتن مولفه های موثر بر تسهیم دانش که به طور کلی شامل فرهنگ سازمانی، همکاری بین فردی و تعهد است، بستری مناسب برای پذیرش نوآوری و گسترش آن در ناجا فراهم می گردد. در این پژوهش، با استفاده از بررسی کتابخانه ای و بهره گیری از تجارب سازمان های مختلف و نظر خبرگان، ابتدا نظریه اشاعه نوآوری، عناصر و ویژگی های آن بررسی شد؛ سپس با تحلیل عوامل موثر بر تسهیم دانش، الگوی پیشنهادی مفهومی برای تسهیم دانش فردی در ناجا برای استفاده همه کارکنان از اطلاعات موجود و ایده های جدید ارائه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!