الزامات و چالش های بودجه ریزی عملیاتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
بودجه ریزی عملیاتی ابزاری موثر است که بین منابع مصرفی و نتایج برنامه ها در سازمان ها ارتباط منطقی برقرار می سازد. در نظام بودجه ریزی سنتی عواملی مهم چون اثربخشی، کارایی، صرفه جویی و بازدهی در قبال صرف منابع نادیده گرفته می شود. از این رو از منابع به درستی استفاده نمی شود و حتی به هدر می رود. یکی از راه کارهای مطرح برای استفاده و مدیریت بهتر بودجه استفاده از بودجه عملیاتی به جای بودجه ریزی سنتی است. از آنجا که حجم دخالت دولت در اقتصاد ایران بیش از کشورهای توسعه یافته و اغلب کشورهای در حال توسعه است، اهمیت لایحه بودجه نیز در مقایسه با این کشورها دوچندان است. بر اساس همین اهمیت، بسیاری از صاحب نظران اقتصادی کشور معتقدند درمان بیماری های اقتصاد ایران از جمله تورم، بیکاری، کاهش بهره وری و رشد کم اقتصادی را باید در سند بودجه یافت. هدف اصلی نظام های بودجه بندی پاسخ گویی و ارزیابی عملکرد دولت است که این هدف در نظام بودجه ریزی عملیاتی در قالب سه معیار کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی نمایان می شود، تا بدین ترتیب دولت را برای تحقق اهداف خود یاری رساند. در این مقاله، که به صورت مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است، ضمن مروری بر تاریخچه و سیر تحولات بودجه و قانون محاسبات عمومی کشور و تعاریفی در ادبیات آن، به بررسی اهداف، عناصر و روش های بودجه ریزی عملیاتی می پردازیم. سرانجام، پس از بررسی و شناسایی ویژگی ها و مزایای اجرای این روش بودجه ریزی به الزامات و ضرورت های اجرای آن می پردازیم. البته مشکلات، موانع و چالش های فراروی اجرای بودجه ریزی عملیاتی نیز بررسی می شود و در نهایت با نتیجه گیری از یافته ها، پیشنهادهایی برای اجرای مطلوب آن عرضه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!