ایجاد نانوپوشش تبدیلی بهینه پایه زیرکونیوم در شرایط مختلف حمام بر روی زیرلایه آلومینیوم 1050 و بررسی خواص خوردگی و چسبندگی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پوشش های تبدیلی یکی از موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای اصلاح سطح می باشند، پوشش های تبدیلی به منظور بهبود مقاومت به خوردگی و افزایش چسبندگی رنگ بر روی سطوح فلزی اعمال می شوند. یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر کیفیت پوشش، شرایط مختلف حمام پوشش دهی می باشد. در پژوهش حاضر تاثیر سرعت های مختلف هم زدن حمام بر روی خواص پوشش تبدلی پایه زیرکونیوم بهینه بر روی زیرلایه ی آلومینیوم 1050 بررسی شد. بدین منظور چهار نمونه ی بدون پوشش، پوشش داده شده در حمام ساکن، و پوشش دهی در حمام هایی که با 100 و 200 دور بردقیقه هم زده می شدند تهیه گردید و آنالیزهای مختلف از جمله میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، پراش اشعه ی ایکس (XRD)، آزمون چسبندگی، آزمون های خوردگی پلاریزاسیون چرخه ای و طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی (EIS) بر روی نمونه ها صورت گرفت. نتایج حاصل از میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان داد، که با افزایش تعداد دور،کیفیت پوشش ایجاد شده افزایش یافته است، همچنین آنالیز پراش اشعه ی ایکس وجود فاز اکسید زیرکونیوم(ZrO2) پوشش را تایید کرد. نتایج آزمون خوردگی چرخه ای بهبود مقاومت به خوردگی حفره ای برای نمونه های پوشش داده شده را نشان داده و با افزایش تعداد دور میزان حساسیت به خوردگی حفره ای کاهش یافت، از طرفی نتایج حاصل از طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی بهبود مقاومت پلاریزاسیون با افزایش تعداد دور را نشان داد. همچنین آزمون های چسبندگی نشان داد که آماده سازی سطح نمونه باعث افزایش استحکام چسبندگی پوشش اپوکسی می شود.
کلیدواژگان:

پوشش تبدیلی پایه زیرکونیوم، آلومینیوم 1050، حمام پوشش دهی، مقاومت به خوردگی

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!