ردیابی کموتیپ فومونیزین تولید شده توسط قارچ فوزاریوم پرولیفراتوم جدا شده از آجیل در عراق با استفاده از روش پی سی آر اختصاصی

چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی وقوع جدایه های قارچ فوزاریوم پرولیفراتوم تولیدکننده مایکوتوکسین در آجیل در عراق انجام شد.
مواد و روش‏‏ها: در این پژوهش 108 نمونه آجیل از فروشگاه های مختلف در عراق جمع آوری شد. ویژگی های ریخت شناسی گونه های فوزاریوم با استفاده از محیط کشت های برگ میخک-آگار و عصاره سیب زمینی-دکستروز-آگار بررسی شد. جدایه های فوزاریوم پرولیفراتوم با استفاده از آغازگرهای اختصاصی PRO1/PRO2 تایید شد. در این پژوهش همچنین قابلیت تولید زهرابه فومونیزین توسط جدایه های فوزاریوم پرولیفراتوم با استفاده از آغازگرهای طراحی شده برای ژن FUM1 (FUM1 F/FUM1 R) بررسی شد.
نتایج
در این تحقیق 28 جدایه قارچ جداسازی شد که بر اساس بررسی های ریخت شناسی 3 گونه قارچی شناسایی شد که شامل گونه های فوزاریوم پرولیفراتوم (12)، آسپرژیلوس نایجر (8)، آسپرژیلوس فلاووس (5) و گونه نامشخصی از پنیسلیوم (3) بودند. آغازگرهای اختصاصی PRO1/PRO2، قطعه 585 جفت بازی را در همه جدایه های فوزاریوم پرولیفراتوم را تولید کردند. تکثیر قطعه دی ان ای (183 جفت بازی) ژن FUM1 با استفاده از آغازگرهای FUM1 F/FUM1 R تقریبا در 42 درصد از جدایه های فوزاریوم پرولیفراتوم بدست آمد.
بحث و نتیجه گیری: از بین 12 جدایه فوزاریوم پرولیفراتوم، 5 جدایه (42~) قابلیت تولید فومونیزین داشتند. این پژوهش برای نخستین بار در عراق انجام شد و بر اساس مطالعات مولکولی قابلیت جدایه های گونه مرکب فوزاریوم فوجیکوروی (FFSC) ارزیابی شد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!