بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

چکیده:
زمینه و هدف
معمولا پژوهشگرانی که دارای میزان تحصیلات متفاوتی هستند، از نظر دارا بودن دانش تخصصی نیز متفاوت هستند. همچنین، ممکن است میزان تحصیلات و دانش تخصصی بر رفتار اطلاع یابی پژوهشگران تاثیرگذار باشد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاع یابی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در «انجام پژوهش» و «روزآمدسازی اطلاعات تخصصی» است.
روش
روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق- ساخته براساس مقیاس لیکرت 5 قسمتی بوده است. پرسشنامه به صورت الکترونیکی و با استفاده از گوگل داکس به صورت پیوسته طراحی شد . روایی محتوایی توسط متخصصین امر و پایایی درونی در یک مطالعه ی آزمایشی و با محاسبه ی آلفای کرونباخ تایید و سپس پیوند اینترنتی پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی برای پژوهشگران ارسال شد. از جامعه آماری نمونه گیری نشد و پرسشنامه برای همه 200 پژوهشگر ارسال شد. در مجموع 140 نفر (70 درصد) از پژوهشگران پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم افزار آماری22 SPSS IBM صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کروسکال-والیس و فریدمن استفاده شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش حاکی از آن است که برای انجام پژوهش استفاده از «مقالات نشریات ادواری» (حدود 90% خیلی زیاد و زیاد) در اولویت نخست قرار دارد. پژوهشگران به منظور دستیابی به اطلاعات علمی برای انجام پژوهش از نظر سایر شیوه های مورد استفاده بیشتر از «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران داخل کشور» (حدود 75% خیلی زیاد و زیاد) و «تجارب شخصی» (حدود 65% خیلی زیاد و زیاد) استفاده می کنند. درحالی که کمترین استفاده از «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور» (حدود 56% کم و اصلا) و «شرکت در همایش های خارجی» (حدود 69% کم و اصلا) به عمل می آید.
نتیجه گیری
تنها تفاوت معنی دار در استفاده از انواع منابع اطلاعاتی به منظور «روزآمدسازی اطلاعات تخصصی» و «انجام پژوهش»، استفاده از «مقاله های نشریات» است (05/0>P). «دانشجویان کارشناسی ارشد/دکترای حرفه ای و تخصصی» نسبت به سایر سطوح تحصیلی از «مقاله های نشریات» بیشتر استفاده می کنند. از نظر «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور»، «شرکت در همایش های خارجی» و «تجارب شخصی» تفاوت آماری معنی داری بین سطح مختلف تحصیلی وجود دارد (05/0>P) و دارندگان دکترای تخصصی بیشتر از سایر سطوح تحصیلی از این روش ها بهره می گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!