نقش شبکه های اجتماعی مجازی در شکل گیری حوزه عمومی بر اساس نظریه هابرماس

چکیده:
با گسترش شبکه های اجتماعی مجازی و از طرف دیگر، نیاز به وجود فضایی برای گفتگو و مبادله ی نظرات افراد جوامع که مقدمه بالا رفتن میزان فهم آن ها از وقایع است، در ذهن بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی این تصور به وجود آمد که از این شبکه ها می توان به عنوان زیر بنایی برای شکل گیری فضایی سالم برای گفتگو استفاده نمود؛ بنابراین بسیاری از اندیشمندان با پیش فرض گرفتن اینکه این شبکه ها، همان مکان مطلوب برای شکل گیری فضای گفتگو بین افراد جامعه است، به بیان اندیشه های مبتنی بر آن پرداختند. این در حالی است که می توان بر روی اصل این مطلب که آیا این شبکه ها، توانایی بستر بودن برای گفتگو را دارند یا خیر، اندیشید که در تحقیقات علمی جایی بس خالی دارد. هابرماس یکی از اندیشمندانی است که در نظریه حوزه عمومی خود به «گفتگو» و شرایط تحقق آن به عنوان دو اصل اساسی این نظریه پرداخته است. این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی با استفاده از منطق نظریه حوزه عمومی هابرماس درصدد پاسخ به این سوال است که آیا اساسا شبکه های اجتماعی مجازی توانایی بستر بودن برای شکل گیری حوزه عمومی را دارند یا خیر؟ و به طور مختصر به این نتیجه رسیده که شبکه های اجتماعی مجازی در حالت آرمانی، تماما می توانند با مولفه های حوزه عمومی منطبق باشند و اگر اکنون چنین نیست، دلایلی غیر از علل ماهوی شبکه های اجتماعی مجازی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1764143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!