بررسی عددی تاثیر ته نشینی نانوذرات بر میدان های جریان، انتقال حرارت و انتقال جرم نانوسیال آب- اکسید آلومینیوم در یک محفظه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق میدان های جریان، انتقال حرارت و انتقال جرم نانوسیال آب-اکسیدآلومینیوم به عنوان مخلوطی دوجزئی در محفظه ای مربعی با لحاظ مکانیزم های حرکت براونی، ترموفرسیس و ته نشینی در بازه زمانی 30 روزه به صورت عددی بررسی شده است. دیواره سمت چپ محفظه گرم، دیواره سمت راست آن سرد و اختلاف دمای بین آنها K8 می باشد. دیواره های افقی نیز عایق درنظرگرفته شده اند. برای لحاظ تغییرات کسر حجمی نانوذرات با گذشت زمان از مدلی تجربی استفاده شده است. معادلات مومنتوم، انرژی و انتقال ذرات با استفاده از روش حجم محدود و به کمک الگوریتم سیمپلر حل شده اند. کسر حجمی اولیه نانوذرات برابر 0025/0، 0077/0 و 013/0، مدت زمان قرارگیری تحت امواج فراصوت 1، 2 و 3 ساعت و محدوده اعداد رایلی از 102 تا 105 می باشد. نتایج حاصل شده نشان می دهند که ضریب بهبود با گذشت زمان و ته نشینی نانوذرات در اعداد رایلی 102 و 103 کاهش می یابد. اما این ضریب با گذشت زمان در اعداد رایلی 104 و 105 و کسر حجمی 0025/0 کاهش، در کسر حجمی 013/0 افزایش و در کسر حجمی 0077/0 با توجه به افزایش همزمان ضریب هدایت حرارتی و لزجت دارای نقطه بحرانی می باشد، به طوری که ضریب بهبود تا قبل از نقطه بحرانی افزایش و بعد از آن کاهش می یابد. همچنین نتایج عددی نشان می دهند که با درنظرگرفتن سرعت ته نشینی نانوذرات، گرادیان غلظت در نزدیکی دیواره های سرد و گرم افزایش یافته و عدد ناسلت متوسط کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
581 تا 594
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!