شیوع عوامل انگلی روده ای در کودکان 6 ماه تا 6 سال مبتلا به اسهال مراجعه کرده به بیمارستان کودکان شهر بندرعباس از سال 1391 الی 1393

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اسهال از ببماری هایی است که در همه کشورها شایع است. عوامل انگلی از عوامل ایجاد اسهال است که آلودگی به این عوامل از مشکلات عمده بهداشتی در جهان است. با توجه به منطقه جغرافیایی استان هرمزگان و قرار گیری در منطقه گرمسیری، مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع عوامل انگلی روده ای اسهال در کودکان 6 ماه تا 6 سال مراجعه کرده به بیمارستان کودکان شهر بندرعباس انجام شده است.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 315 پرونده از مراجعه کنندگان به بیمارستان کودکان بندرعباس از سال 1391 الی 1393 انجام شد و اطلاعات به دست آمده بوسیله نرم افزار SPSS-24 و با استفاده از شاخص های آماری ( آزمون کای اسکوئر و جداول فراوانی و...) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج
از تعداد 315 پرونده بیمار در این مطالعه، 7 کودک (2.2%) به انگل های روده ای آلوده بودند. شیوع آلودگی در جنس مذکر، 71.5% و در جنس مونث 28.5% گزارش شد. ژیاردیا لامبلیا با 1.6%، انتامبا کلی و همینولپیس نانا هر کدام با 0.3% سه نوع انگل تشخیص داده شده بودند. بین مبتلایان به عوامل انگلی روده ای و محل سکونت(شهر یا روستا) آن ها ارتباط معنی داری مشاهده شد( (001/0 p<). بیشترین موارد آلودگی در فصل تابستان گزارش شد هر چند از لحاظ آماری معنادار نبود (11/0 p<).
نتیجه گیری
آموزش و فرهنگ سازی در زمینه بهداشت فردی و عمومی د رجامعه و همچنین ارتقای سطح بهداشت در روستاها می تواند کمک شایانی به کاهش شیوع عوامل انگلی روده ای در این مناطق کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1766364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!