نقش سرمایه دینی پلیس در تحقق دولت اسلامی با تاکید بر توسعه امنیت اقتصادی در دولت اسلامی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
هر کشوری برای پیشرفت مادی و معنوی، قوانین خاص خود را دارد اما «قوانین» به تنهایی نمی توانند سعادت را نصیب بشر نمایند بلکه در صورتی میتوانند کارساز باشند که جنبه اجرای پیدا نماید. سازمانی که عهده دار اجرای قوانین است همان دولت است. پلیس یکی از بازوهای موثر حکومت اسلامی برای اجرای قوانین است. این پژوهش با هدف تبیین نقش سرمایه دینی پلیس در تحقق دولت اسلامی با تاکید بر توسعه اقتصادی انجام شده و پاسخ به این پرسش ارائه شده است که: سرمایه دینی پلیس در تحقق دولت اسلامی (توسعه امنیت اقتصادی) چه نقشی دارد؟
روش تحقیق: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و ابزار گرداوری اطلاعات مطالعه نظریه های علمی و مرتبط با مباحث دینی و توسعه ای بوده است که به منظور انطباق بیشتر مولفه های مربوطه با دیدگاه صاحب نظران، موضوعات با استفاده از روش پیمایشی در قالب پرسشنامه 22 سوالی با طیف لیکرت موردسنجش قرار گرفته و با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل و با آزمون های آماری رتبه بندی شده و برای تعیین پایایی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده و میزان تاثیر کارکردها برحسب امتیازهای کسب شده، احصا شده است. جامعه نمونه شامل تعداد 127 نفر از نخبگان و صاحب نظران ناجا با مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس که در سه طیف (طیف اول، نخبگان و صاحب نظران در حوزه امنیت؛ طیف دوم، نخبگان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد و توسعه؛ طیف سوم، نخبگان و صاحب نظران در حوزه دین) بوده اند که به صورت هدفمند از کل جامعه آماری انتخاب و نتایج با استفاده از فنون مناسب آماری و آزمون های توصیفی و استنباطی محاسبه شده است.
یافته ها و
نتیجه گیری
با نگرش به یافته های پژوهش و شناسایی مولفه های اثرگذار مربوط به تحقیق و شناسایی تاثیرات سرمایه و قدرت دینی پلیس بر توسعه امنیت اقتصادی -که از مولفه های اصلی تحقق دولت اسلامی به شمار می آید- حاکی از آن است که دین و معنویت به عنوان قدرت برتر پلیس دارای اهمیت ویژه و موثر است و در تحقق توسعه اقتصادی در دولت اسلامی نقش اساسی دارد و در نتیجه ضرورت دارد متصدیان امر با برنامه ریزی و سیاستگذاری و ایجاد راهبردهای مناسب در حوزه سرمایه دینی پلیس، در ایجاد بسترها و زمینه های توسعه امنیت اقتصادی کشور، اقدام کنند تا از این طریق استحکام دولت اسلامی محقق گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1766826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!