تاثیر ماساژ درمانی ترکیبی بر شاخص های آسیب عضلانی CK و LDH متعاقب یک جلسه فعالیت اکسنتریک

پیام:
چکیده:
کوفتگی عضلانی تاخیری یکی از آسیب های رایج دستگاه عضلانی می باشد که 2 الی 3 روز پس از تمرین شدید ایجاد می شود. پژوهشگران در سال های اخیر برای جلوگیری از واکنش های التهابی و آسیب های عضلانی، سعی کردند از داروها بهره بگیرند، اما تلاش های انجام شده با رضایت کامل همراه نبود، ولی امروزه تکنیک های جدیدی توسط متخصصین علوم ورزشی برای شناسایی و جلوگیری از این آسیب ها شناسایی شده است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر ماساژ درمانی ترکیبی بر شاخص های آسیب عضلانی کراتین کینار و لاکتات دهیدروژناز متعاقب یک جلسه فعالیت اکسنتریک است. بدین منظور 20 نفر دانشجوی مرد سالم غیر فعال که سابقه انجام هر گونه فعالیت بدنی منظم را نداشتند، از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه تجربی (10 نفر، میانگین سن 43/1 ± 84/22 سال، وزن 65/6 ±32/75 کیلوگرم، قد 65/5 ± 11/175 سانتی متر) و کنترل (10 نفر، میانگین سن 26/1 ± 68/22 سال، وزن 20/7 ±86/74 کیلوگرم، قد 90/6 ± 34/176 سانتی متر) تقسیم شدند. فعالیت بدنی شامل دویدن به مدت 15 دقیقه روی نوار گردان با شیب 8- درجه و با سرعت 5 کیلومتر در ساعت بود و بلافاصله بعد از اتمام فعالیت بدنی گروه تجربی تحت ماساژ درمانی قرار گرفت. متغیرهای وابسته تحقیق در دو مرحله (پیش و پس آزمون) بوسیله روش های آزمایشگاهی استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آزمون آماری T-test در سطح معنی داری 05/0p< برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشان داد، که میزان فعالیت سرمی آنزیم های کراتین کینار و لاکتات دهیدروژناز، 24 ساعت پس از فعالیت بدنی در هر دو گروه افزایش معناداری داشت (05/0p<)، ولی در گروه ماساژ افزایش کمتری را نسبت به گروه کنترل نشان داد. لذا ماساژ درمانی ترکیبی برای کاهش تولید شاخص های آسیب عضلانی در جریان ورزش توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!