مقایسه فعالیت آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکساید دیسموتاز (SOD)، پروتئین واکنشگر-C (CRP)و بیومارکرهای قلبی و عروقی بسکتبالیستهای زن با غیر ورزشکاران

پیام:
چکیده:
هدف تحقیق حاضر مقایسه فعالیت آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکساید دیسموتاز، پروتئین واکنشگر- C (CRP) و بیومارکرهای قلبی و عروقی بسکتبالیست های زن با غیر ورزشکاران سالم می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای می باشد. بدین منظور 40 ورزشکار زن بسکتبالیست سالم که در 2 سال قبل از تحقیق به طور مداوم هفته ای حداقل 3 جلسه 60 دقیقه ای در تمرینات بسکتبال شرکت کرده بودند و 40 نفر زن غیر ورزشکار سالم که در دوره مشابه در فعالیت های ورزشی شرکت منظم نداشتند، از طریق نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. افراد انتخاب شده همگی معیارهای ورود به تحقیق را داشتند. فعالیت آنزیم SOD بر اساس مهار واکنش اتواکسیداسیون پیروگالول؛ CRP بر اساس روش نفلومتری و غلظت نیمرخ لیپوپروتئینی سرم (LDL، HD )نیز با استفاده از روش های آزمایشگاهی استاندارد اندازه گیری شدند. برای مقایسه بین گروهی، از آزمون t مستقل استفاده شد و میزان خطا در همه موارد (5%=)در نظر گرفته شد. و تمامی تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار 21 SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که، مقادیر SOD بسکتبالیست های زن نسبت به زنان غیر ورزشکار به طور معنی داری بالاتر (05/0P < )؛ اما شاخص توده بدن، درصد چربی بدن و CRP آنها به طور معنی داری پایین تر از زنان غیر ورزشکار است (05/0P<)همچنین مشاهده گردیدLDL بسکتبالیست های زن به طور معنی داری پایین تر از غیر ورزشکاران می باشد (05/0(P <.
بنابراین، پرداختن به تمرینات رشته ورزشی بسکتبال به صورت منظم باعث تقویت و کارایی دستگاه آنتی اکسیدانی در برابر فشار اکسایشی تولید شده در جریان ورزش می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!