مقایسه تطبیقی نگرش نظام سرمایه داری و اقتصاد اسلامی به مقوله ربا و پیامدهای فضایی آن

پیام:
چکیده:
شالوده های نظری نظام سرمایه داری همواره بر مقوله ربا و معاملات ربوی و گسترش آن در اجتماعات انسانی تاکید داشته است. ازاینرو، فضاهای شهری و روستایی کشورهایی که با الگوی سرمایه داری اداره می شوند؛ به شدت تحت تاثیر پیامدهای اجتماعی اقتصادی منفی این مقوله قرار گرفته اند. ادامه حیات نظام سرمایه داری به وجود معاملات ربوی بستگی دارد. فضای سرمایه داری به این واسطه، به شکل فضایی مکانیکی و دوگانه نمود پیدا می کند. نظام سرمایه داری به واسطه ساز و کارهای ویژه خود در بانک ها، موسسات مالی و بازارهای پول و غیره، بهره نهایی را به صورت نامحدود و مداوم تضمین می کند. اما، فعل ربا دردین اسلام و براساس آیه های متعدد قرآنی حرام بوده و به مثابه جنگ باخدا و رسولش قلمداد شده است. دین اسلام با محدود دانستن رشد، این مسئله را خلاف قائده «لاضرر» و ظلم به جامعه می داند و برای هر شخص حقیقی یا حقوقی «اندازه ای» قائل است. دین اسلام با حرام دانستن ربا در مسیر فضایی یکپارچه و همگرا حرکت می کند. براین شالوده، نگرش نظام سرمایه داری و اقتصاد اسلامی به مقوله ربا ازمنظر فضایی پیامدهای متفاوت و خاص خود را دارد. بنابراین، تفاوت های این دو اقتصاد از جهت محدودیت ها و عدم محدویت های رشداست؛ که در اقتصاد سرمایه داری منجر به دوگانگی فضایی و شکل پذیری روابط اجتماعی اقتصادی مکانیکی در سطح فضا می شود که در این مقاله وارسی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!