توسعه مدل شناسایی مودیان کم اظهار مالیات بر ارزش افزوده با رویکردهای داده کاوی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
عدم ارائه اظهارنامه های مالیاتی دقیق توسط مودیان مالیات بر ارزش افزوده از مشکلات سازمان مالیاتی کشور است. تعداد زیاد اظهارنامه ها، محدودیت منابع و مقرون به صرفه نبودن بررسی تمامی آن ها، توسعه روشی هوشمند جهت شناسایی مودیان با ریسک بالا در کم اظهاری مالیات را ضروری می نماید. در این مقاله، بر اساس نظرات ممیزین مالیاتی، داده های هجده متغیر بالقوه موثر بر شناسایی کم اظهاری مالیات بر ارزش افزوده در یکی از مناطق تهران به همراه نتایج ممیزی آن ها جمع آوری شده است. روش های فیتلری و روش الگوریتم ژنتیک تعداد متغیرهای موثر را به ترتیب ده و هفت متغیر شناسایی کرده اند. دو روش پایه رده بندی «درخت تصمیم» و «k نزدیک ترین همسایگی» بر اساس دو نوع متغیرهای موثر (روش های فیلتری و الگوریتم ژنتیک) برای شناسایی کم اظهاری توسعه داده شده و برای توازن داده ها دو روش جمعی «بگینگ» و «بوستینگ» استفاده شده است. بررسی دقت پیش بینی در دوازده مدل پیش بینی (درخت تصمیم و K نزدیکترین همسایگی با دو گروه متغیر مستقل و در سه حالت عادی، «بگینگ» و «بوستینگ») نشان می دهد، روش های جمعی «بگینگ» و «بوستینگ» تاثیری بر پیش بینی ندارند و درخت تصمیم ساده با ده متغیر منتخب با روش های فیلتری بیشترین دقت پیش بینی و معادل 14/82% را برای تشخیص مودیان کم اظهار دارد. استخراج قوانین مناسب برای تشخیص مودیان کم اظهار بر اساس ده متغیر موثر بر پیش بینی آن ها از دیگر نتایج این مقاله است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1769455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!