فشار فعال لرزه ای ناشی از خاکریز مسلح ژئوسنتتیکی با عرض کم بر رویه صلب

چکیده:
در دیوارهای خاک مسلح ژئوسنتتیکی با عرض کم، یک دیوار پایدار پشتی در فاصله کمی از رویه دیوار وجود دارد به گونه ای که فضای کافی برای امتداد دادن مسلح کننده با طول کافی وجود ندارد. در این حالت احتمال واژگونی دیوار حائل بالاخص تحت بارهای لرزه ای افزایش می یابد. برای افزایش پایداری دیوار، مسلح کننده ها را می توان به دیوار پایدار پشتی متصل کرد. روش دیگر، استفاده از رویه بتنی در جاریز برای تمام ارتفاع دیوار است تا فشار خاک با عملکرد مشترک مقاومت بیرون کشیدگی مسلح کننده ها و مقاومت خمشی رویه دیوار تحمل شود. از سوال های اساسی در مورد این نوع دیواره ها، میزان سهمی از فشار خاک است که به وسیله رویه بتنی تحمل می شود. در این تحقیق، فشار فعال لرزه ای ناشی از خاکریز مسلح با عرض کم بر رویه صلب با استفاده از روی کرد تعادل حدی و روش قطعات افقی برآورد شده است. برای این منظور فرض شده است که سطح لغزش بحرانی به صورت خطی از پای دیوار تا سطح پایدار پشتی امتداد یافته و سپس روی سطح پشتی تا سطح خاکریز ادامه می یابد. تاثیر پارامترهای مختلف مانند نسبت عرض به ارتفاع دیوار بررسی شده است. نتایج به دست آمده بیان گر آن است که فشار وارد بر رویه در قسمت های فوقانی دیوار طبق رابطه مونونوبه-اوکابه افزایش می یابد ولی در قسمت های تحتانی، روند گراف عوض شده و مقدار فشار وارده بر دیوار کاهش می یابد تا به مقدار صفر در پای دیوار برسد. نتایج آنالیزها نشان می دهد که فشار وارده بر رویه دیوار با کاهش عرض خاکریز، افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1769489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!