تعیین سهم منابع داخلی و خارجی گرد و غبار در خوزستان

چکیده:
منطقه خاورمیانه، ایران و از جمله خوزستان بر روی کمربند خشک دنیا واقع شده اند و رخداد پدیده گرد و غبار جزء ویژگی های ذاتی آن می باشد. بررسی آمار بلندمدت ایستگاه های سینوپتیک استان خوزستان نشان می دهد پدیده گردو غبار از منشاء داخلی و خارجی از 50 سال پیش نیز وجود داشته است، اما سهم منابع داخلی و خارجی گرد و غبار بر اساس یک روش علمی و معتبر مشخص نشده است. رخداد پدیده گرد و غبار در هر ایستگاه هواشناسی هر سه ساعت یک بار با کدهای مختلف گزارش می شود. اگر گرد و غبار مشاهده شده از منشاء خارج از ایستگاه و منطقه برخوردار باشد و از منطقه دیگری آمده باشد با کد 06 گزارش می شود اما اگر ناشی از بلندشدن گرد و غبار در خود منطقه و اطراف ایستگاه باشد با کد 07 گزارش می شود در یک دوره مشترک آماری 15 ساله (2002-2016) برای 12 ایستگاه سینوپتیک داده های مربوط به کدهای گرد و غبار استخراج و گرد و غبار با منشاء داخلی از منشاءخارجی تفکیک شد؛ نتایج نشان داد که به طور کلی سهم منابع داخلی 8.4% و سهم منابع خارجی91.6% می باشد. نتایج به روش کریجینگ معمولی در محیط نرم افزار GIS پهنه بندی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تغییرات بلندمدت روند رخدادهای داخلی و خارجی در ایستگاه اهواز که در طول دوره مشترک آماری مجموع بیشترین رخدادها را داشته (4876رخداد) نشان داد؛ سهم منابع خارجی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1769738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!