آینده نگری تاثیرات اجتماعی ناشی از حضور ابرپروژهای شهری (مطالعه موردی: مجموعه گردشگری پدیده شاندیز)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حضور ابرپروژه های شهری زمینه ساز تحولات چشمگیری در ابعاد اجتماعی زندگی شهروندان خواهد بود. در این مقاله تلاش شد تا تاثیر حضور و فعالیت مجموعه گردشگری پدیده را بر توسعه پایدار اجتماعی شهری در شاندیز طی سال های 94-1388 از دیدگاه شهروندان بررسی و سپس پیشران های کلیدی موثر بر شکل دهی توسعه پایدار اجتماعی در شهر شاندیز بر اثر حضور مجموعه گردشگری پدیده از دیدگاه کارشناسان پیش بینی شود. روش تحقیق در این مطالعه، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه) و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات هم به صورت آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای، و معادلات ساختاری) صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق، شامل خانوارهای ساکن در شهر شاندیز که بر پایه سرشماری سال 1390، دارای 5110 خانوار و 17378 نفر جمعیت و از 236 خانوار شهری برای تبیین وضع موجود و 40 کارشناس برای پیش پینی آینده، به عنوان نمونه پرسشگری به عمل آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد که، آثار ناشی از فعالیت مجموعه گردشگری پدیده در فاصله زمانی مورد مطالعه، بیشترین تاثیر را بر انگیزه های اجتماعی با آماره 1/19 داشته است. بنابر مدل معادلات ساختاری و روش کیفی، نیز عواملی مانند تاثیر پدیده بر امنیت زندگی شهروندان در شهر شاندیز، افزایش حس تعلق مکانی در بین شهروندان ساکن شاندیز، ارتقاء سطح آگاهی و سواد شهروندان و غیره به عنوان پیشران های کلیدی موثر در شکل دهی توسعه پایدار اجتماعی در شهر شاندیز معرفی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!