تحلیل خود همبستگی فضایی مرگ و میر بانوان و دسترسی به فضاهای سبز شهری (ویتامین G) در شهر مشهد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سلامت از مهمترین ابعاد حیات انسان و شرطی ضروری برای ایفای نقش های اجتماعی است. زنان شرایط سلامت منحصر بفردی دارند و بیشتر از مردان از سیستم خدمات سلامت استفاده می کنند. فضاهای سبز شهری دارای پتانسیلی برای مداخله مقرون به صرفه در رفع مسائل سلامت می باشند. با توجه به اهمیت موضوع این مقاله به تحلیل خودهمبستگی فضایی مرگ بانوان و دسترسی به فضاهای سبز شهری در شهر مشهد می پردازد. روش تحقیق حاضر توصیفی_ تحلیلی است و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و نرم افزار Geo Da به تحلیل اطلاعات پرداخته شده است. بر اساس آمارنامه سال 1392، اولین دلیل مرگ بانوان در شهر مشهد بیماری قلبی_ عروقی است. لذا مرگ بانوان بر اثر این بیماری بررسی می شود و آدرس محل سکونت افراد فوت شده (1780 آدرس به صورت کامل) در GIS نقطه گذاری شدند. جهت بررسی توزیع فضایی مرگ بانوان از ضریب موران و آماره G، برای محاسبه میانگین فاصله مرکز محلات تا نزدیکترین فضای سبز بالای یک هکتار از دستور Near و به منظور تحلیل خود همبستگی فضایی مرگ بانوان و دسترسی به فضاهای سبز شهری در شهر مشهد از ضریب دو متغیره موران استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که توزیع فضایی مرگ و میر بانوان به صورت خوشه ایاست و ضریب موران 0.5 و آماره G 0.4 بدست آمده است و 42% محلات در فاصله بیشتر از 1000 متر از پارک های بالای یک هکتار قرار دارند. در ارتباط با تحلیل خود همبستگی فضایی مرگ بانوان و دسترسی به فضاهای سبز شهری توزیع فضایی بدست آمده از نوع خوشه ایاست و ضریب موران دو متغیره 0.3 بدست آمد و در مناطقی که بانوان فاصله زیادی تا فضای سبز دارند، مرگ بانوان از توزیع فضایی بالایی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!