اثر تنش شوری ناشی از کلرید سدیم بر رشد و خصوصیات فیزیولوژیکی گیاه وتیور گراسChrysopogon zizanioides در شرایط گلخانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شوری خاک در اکوسیستم های مرتعی ایران یکی از معضلات جدی محیط زیستی است. گونه های گیاهی وتیور گراس به دلیل تحمل شوری می تواند یکی از گزینه های مناسب جهت اصلاح مراتع شور به شمار آید. مطالعه حاضر با هدف بررسی رشد، آنزیم کاتالاز و ترکیبات فنل وتیور گراس در پاسخ به تنش شوری است. این مطالعه در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 سطح شوری (0، 4، 8، 16، 32، 44 ds m-1) و سه تکرار در گلخانه انجام شد. نتایج نشان داد که سطوح مختلف تنش شوری برطول متوسط برگ و ریشه معنی دار نبود (05/0p≥ )، ولی وزن برگ و ریشه تغییرات معنی دار افزایشی (05/0p≤ )داشتند. تغییرات محتوای آنزیم کاتالاز و فنل تحت تنش شوری در برگ و ریشه گیاه معنی دار بود(05/0p≤ ). تغییرات آنزیم کاتالاز در برگ تا سطح شوری 32 دسی زیمنس بر متر بیانگر یک روند افزایشی بود که در سطح شوری 44 دسی زیمنس بر متر کاهش یافت. فعالیت آنزیم کاتالاز در ریشه بیانگر یک روند کاهشی معنی دار نسبت به سطح شاهد (صفر دسی زیمنس بر متر) بود (05/0p≤ ). در ضمن در محتوای فنل کل برگ و ریشه تغییرات معنی دار افزایشی و کاهشی نسبت به تنش شوری نشان داد (05/0p≤). به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر بیانگر سازگاری اولیه و سریع گیاه وتیور گراس نسبت به تنش شوری تا سطح 32 دسی زیمنس بر متر در شرایط گلخانه ای بود. به همین جهت به عنوان گونه ای مقاوم برای پروژه های اصلاحی مراتع شور در سطوح 32 دسی زیمنس بر متر پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1772023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!