بررسی فلورستیک و ویژگی های اکولوژیکی رویشگاه گیاهان ماسه دوست در زیست بوم دشت سبزوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از مهترین اقدامات مدیریتی عرصه های خشک و بیابانی، توسعه پوشش گیاهی این مناطق می باشد، که با شناخت فلور و ویژگی های اکولوژیکی رویشگاه های آن میسر می گردد. در تپه ها و اراضی ماسه ای منطقه خشک دشت سبزوار، رویشگاهی با پوشش گیاهی گیاهان ماسه دوست و مقاوم به شرایط خشکی رویش دارند و مهمترین این گونه ها از نظر غالبیت، گونه سبط (Stipagrostis pennata) است. در این تحقیق، محدوده این رویشگاه با استفاده از منابع موجود تعیین و مشخصات کلی رویشگاه از نظر پستی و بلندی، ارتفاع، بارندگی، بافت خاک، عناصر شیمیایی خاک و نوع و پراکنش اجتماعات گیاهی در مطالعات صحرایی و با استفاده از روش نمونه برداری سیستماتیک- تصادفی در چهار سایت مطالعاتی بررسی گردید. تراکم و وضعیت استقرار گونه ها در کنار عوامل اقلیمی و خاک مطالعه و برای آنالیز داده ها از نرم افزارspss استفاده شد. در منطقه ماسه زاری مورد مطالعه، پوشش گیاهی شامل تیپ Salsola - Astragalus - Stipagrostis بود و گونه سبط در بین 11 گونه موجود در رویشگاه بیشترین تراکم و زاد دآوری را داشت، که دارای سازگاری های اکولوژیکی منحصر به فردی در زیست بوم بیابان است. با وجود تنوع گیاهی نسبتا کم، گونه های این رویشگاه در بارندگی سالانه کم و حدود 150 میلیمتر و اقلیم بیابانی با خاک دارای قلیاییت 7/9 ت از مهمترین اقدامات مدیریتی عرصه های زیست بوم های خشک و بیابانی، توسعه پوشش گیاهی این مناطق می باشد، که با شناخت فلور و ویژگی های اکولوژیکی رویشگاه های آن میسر می گردد. در تپه ها و اراضی ماسه ای منطقه خشک دشت سبزوار، رویشگاهی با پوشش گیاهی گیاهان ماسه دوست و مقاوم به شرایط خشکی رویش دارند و مهمترین این گونه ها از نظر غالبیت، گونه سبط یا سبد (Stipagrostis pennata) است. در این تحقیق، محدوده این رویشگاه با استفاده از منابع موجود تعیین و مشخصات کلی رویشگاه از نظر پستی و بلندی، ارتفاع، بارندگی، بافت خاک، عناصر شیمیایی خاک و نوع و پراکنش اجتماعات گیاهی در مطالعات صحرایی و با استفاده از روش نمونه برداری سیستماتیک- تصادفی در چهار سایت مطالعاتی بررسی گردید. تراکم و وضعیت استقرار گونه ها در کنار عوامل اقلیمی و خاک مطالعه و برای آنالیز داده ها از نرم افزارspss استفاده شد. در منطقه ماسه زاری مورد مطالعه، پوشش گیاهی شامل تیپ Salsola - Astragalus - Stipagrostis بود و گونه سبط در بین 11 گونه موجود در رویشگاه بیشترین تراکم و زادآوری را داشت، که دارای سازگاری های اکولوژیکی منحصر به فردی در زیست بوم بیابان است. با وجود تنوع گیاهی نسبتا کم، گونه های این رویشگاه در بارندگی سالانه کم و حدود 150 میلیمتر و اقلیم بیابانی با خاک دارای قلیاییت 7/9 تا 8/4 و هدایت الکتریکی ds/m 0/34 تا 0/44 ds/m رویش مناسبی دارند. در آنالیز واریانس بین ویژ گی های رویشی و خاک رویشگاه مسخص گردید،که بین تاج پوشش گونه سبط و مقدار کلسیم خاک، رابطه مستقیمی برقرار بوده و خاک اندکی قلیایی، تاثیر نسبتا بهتری بر تاج پوشش این گونه در منطقه مورد مطالعه داشته است.ا 8/4 و هدایت الکتریکی ds/m 0/34 تا 0/44 ds/m رویش مناسبی دارند. در آنالیز واریانس بین ویژگی های رویشی و خاک رویشگاه مسخص گردید،که بین تاج پوشش گونه سبط و مقدار کلسیم خاک، رابطه مستقیمی برقرار بوده و خاک اندکی قلیایی، تاثیر نسبتا بهتری بر تاج پوشش این گونه در منطقه مورد مطالعه داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1772026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!