تحلیل ابردرخت ها (Supertrees) در خانواده مگس گیریان (Aves، Muscicapidae)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آرایه شناسان به منظور حل ابهامات آرایه شناختی در سطح فراگونه ای از روش ترسیم ابردرخت ها استفاده نموده تا با ادغام کردن درخت ها در مقیاسی بزرگ به بازسازی روابط تبارزادی بپردازند. در این مطالعه به منظور ادغام تمامی درخت های مولکولی موجود و ارائه روابط کامل تبارشناختی بین افراد خانواده مگس گیریان بر روی یک درخت واحد تبارشناختی، تمامی داده های موجود برای ژن های مختلف میتوکندریایی و هسته ای در بانک ژن و نمونه های تعیین توالی شده در آزمایشگاه مولکولی دانشگاه فردوسی مشهد استفاده گردید. در این مطالعه ترسیم ابردرخت براساس ماتریس پارسیمونی (MRP) و با استفاده از 15 درخت منبع برای 166 گونه پرنده از اعضای خانواده مگس گیریان صورت پذیرفت. در ابردرخت ترسیم شده، دو کلاد اصلی دیده می شود که در مجموع حدود 82% از گره های این ابردرخت دارای وضعیت حل شده هستند. باید توجه داشت که بیش از 80 درصد گره ها در این ابردرخت دارای وضعیت حل شده هستند و نحوه قرارگیری کلادهای اصلی مطابق با درخت های مولکولی مطالعات قبلی اعضای این خانواده در ژن های مختلف است. ابردرخت نهایی، نتیجه ای قطعی برای فرضیات روابط بین اعضای خانواده مگس گیریان نیست، ولی قادر است روابط بین گروه ها را بر اساس مطالعات قبلی مولکولی تائید کند. در واقع این روش در کنار مطالعات آرایه شناختی مقایسه ای با استفاده از داده های اولیه حاصل از آنالیزهای مولکولی و ریخت شناسی می تواند منتهی به ارائه مستدل و جامع ترین روابط آرایه شناختی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!