بررسی میزان درک اعضای خانواده بیمار از نقش های پرستاران بخش های مراقبت ویژه در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی شهید رجایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پرستاران نقش بی همتایی در حمایت خانواده و کمک به آن ها در سازگاری با موقعیت استرس زا دارند. پرستاران نیازمند آگاهی از انتظارات اعضای خانواده بیمار از نقش خود هستند تا بتوانند سیاست موثر حمایت از اعضای خانواده را اجرا نموده و رضایت مندی اعضای خانواده را به حداکثر برسانند. هدف این مطالعه تعیین میزان درک اعضای خانواده بیمار از نقش های پرستاران بخش های مراقبت ویژه که بوسیله اعضای خانواده درک شده بود.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود. در این مطالعه تعداد 302 نفر از اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های مختلف مراقبت ویژه مرکز قلب و عروق شهید رجایی به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه درک اعضای خانواده از انتظارات نقش رفتاری/ درک نقش انجام شده اقتباس شده از پرسشنامه درک پرستاران از نقش خود در برابر اعضای خانواده هیکی و لواندسکی استفاده شد. با استفاده از آزمون های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی (آنالیز واریانس یک طرفه و تی مستقل) جهت آنالیز داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که برآورده شدن انتظارات اعضای خانواده از نقش پرستار مناسب بود و بیشتر اعضای خانواده ها نقش پرستاران بخش مراقبت ویژه را مثبت می دانستند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد اگرچه درک اعضای خانواده از نقش پرستاران مثبت بود و بین برخی انتظارات اعضای خانواده و عملکرد پرستاران بخش ویژه اختلاف معنی داری وجود داشت اما پرستاران بخش مراقبت ویژه باید آگاهی خود از انتظارات اعضای خانواده بیماران را افزایش دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!